Na aanvaring zeereuzen „lag kapitein Flinterstar halfuur in water”
BARENDRECHT. Twee zeereuzen botsten afgelopen nacht op de Noordzee op elkaar, vlak bij de Belgische kust. De twaalf opvarenden van het Nederlandse vrachtschip Flinterstar raakten te water, maar konden worden gered.
„Dolgelukkig” is hij. Directievoorzitter Bart Otto van rederij Flinter in Barendrecht is opgelucht dat de opvarenden op zijn Flinterstar het ongeval vlak bij het Belgische Zeebrugge hebben overleefd. „De bemanningsleden hebben geen ernstige verwondingen opgelopen”, aldus Otto dinsdagmorgen desgevraagd. Flinter behoort tot de vijf grootste Nederlandse rederijen.
De 130 meter lange Flinterstar, die onder Nederlandse vlag vaart, kwam rond kwart over vier vanmorgen in aanvaring met de 310 meter lange al-Oraiq, een tanker met vloeibaar aardgas (lng) die onder de vlag van de Marshall-eilanden vaart. „Er was sprake van een stevige aanvaring. In ons schip ontstond een gat in de romp. Er is water in het ruim en in de machinekamer gestroomd.”
Rust
Twee bemanningsleden zijn na de aanvaring ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Eén man kon het ziekenhuis weer verlaten, de kapitein –een 50-jarige Nederlander– ligt daar nog. Hij zat onder de uit het vrachtschip gelekte olie en was onderkoeld. „Hij maakt het goed en rust nu uit.” Behalve twee Nederlanders waren er aan boord van de Flinterstar ook Filipijnen, Russen en een Kaapverdiaan. Er was ook een loods aan boord.
De twaalf opvarenden van het Nederlandse vrachtschip hebben „absoluut angstige momenten” doorstaan, zegt Otto. „De mannen raakten te water. De kapitein zou zelfs een halfuur in de zee gelegen hebben. Gelukkig waren de reddingsvaartuigen snel ter plaatse en kon iedereen worden gered. Ze zijn opgevangen in de marinekazerne in het Belgische Zeebrugge.”
Olie
Uit het Nederlandse vrachtschip, dat onder meer een lading staal vervoerde, is olie gelekt. „Bij vertrek vanuit Antwerpen had de Flinterstar 500 ton olie aan boord. Ik weet niet precies hoeveel brandstof er in zee is gelekt.”
Het Nederlandse schip ligt deels onder water. „Zo’n 11 meter van de Flinterstar is onder het wateroppervlak verdwenen en ligt stabiel. Van belang is nu dat de olie wordt opgeruimd. We begrijpen zorgen daarover. Ik heb begrepen dat er al opruimvaartuigen in de buurt zijn.”
Otto zegt „geen idee” te hebben hoe de aanvaring op de Noordzee kon plaatsvinden. „Het gebeurde allemaal snel. Ik weet niet eens of er op de Flinterstar groot alarm is geslagen. Mensen op de brug (de hoger gelegen stuurhut) zullen iets in de gaten hebben gehad. De loods op de Flinterstar probeerde contact te leggen met de tanker. Beide schepen hebben nog een uitwijkmanoeuvre gemaakt. Bemanningsleden beneden op het dek hebben de aanvaring misschien niet zien aankomen. Ik wil absoluut niet speculeren over de toedracht. Wij werken volledig mee met het onderzoek van de autoriteiten.” Vogelbescherming Vlaanderen stelt dat door een oliespoor van 1,5 kilometer duizenden vogels gevaar lopen.
Onder meer reddingsboten uit Nederland waren afgelopen nacht betrokken bij de reddingsactie na de aanvaring tussen de twee schepen. Zo snelde een reddingsboot van de KNRM in het Zeeuwse Westkapelle naar de plaats van het ongeval. „Onze boot moest zo’n 30 kilometer afleggen. Toen die er was, waren bemanningsleden al van boord gehaald. De opvarenden op de KNRM-boot zagen veel olie en wrakhout. Onze mensen hebben twee drenkelingen overgenomen en later weer afgezet op een ander schip in de buurt”, aldus een zegsman.