Binnenland

Donorcampagne start met persoonlijke verhalen

DEN HAAG (ANP). In aanloop naar de donorweek volgende week, gaat maandag een grote campagne van start om aandacht te vragen voor het belang van donatie. Volgens de initiatiefnemers staan ervaringsverhalen van mensen met een donororgaan meer dan ooit centraal.

5 October 2015 14:21Gewijzigd op 15 November 2020 22:18

„De tv- en radiocommercials brengen persoonlijke verhalen dusdanig in beeld dat inleven heel gemakkelijk wordt”, aldus de campagnevoerders. Vorig jaar overleden 134 mensen omdat zij niet op tijd een donororgaan kregen. Momenteel staan er rond de 1050 patiënten op de wachtlijst voor een nieuw orgaan. Bijna een kwart (24 procent) van de Nederlanders van 12 jaar en ouder staat als donor geregistreerd.

Achter de drie weken durende campagne ‘Donor worden, waar wacht je nog op’ zitten verschillende gezondheidsfondsen, de Nederlandse Transplantatie Stichting en het ministerie van VWS. De Donorweek is hier een onderdeel van.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer