„Fors meer gekocht via webwinkels”
Consumenten hebben in de eerste zes maanden van dit jaar fors meer gekocht via webwinkels. De uitgaven stegen met 18 procent tot bijna acht miljard euro.
Dat meldt de NOS donderdag. Ook het aantal Nederlanders dat online kocht, groeide weer. Negen op de tien consumenten van 15 jaar of ouder deden in het eerste halfjaar minimaal één aankoop via internet.
Consumenten gaven online 7,96 miljard euro uit aan producten en diensten, ten opzichte van 6,72 miljard euro in de eerste helft van 2014, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Thuiswinkel.org.
De helft van de omzet is uitgegeven aan producten als elektronica, kleding en voeding. De rest ging naar diensten zoals vliegtickets en verzekeringen. De stijging is een enorme verrassing, stelt voorzitter Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. „Dit zijn cijfers die aan de begintijd van internet doen denken. Maar mensen geloven weer in de economie. Ze durven na de crisis weer geld uit te geven en weten daarbij de internetwinkel steeds makkelijker te vinden.”
De enorme toename is een verrassing voor Gino Thuij van marktonderzoeksbureau GfK. „De onverwacht forse groei heeft geleid tot het bijstellen van onze verwachtingen over 2015”, zegt hij. „Naar verwachting zal de groei van de online bestedingen zich in de tweede helft van het jaar doorzetten en zullen de online bestedingen over heel 2015 uitkomen op ongeveer 16,5 miljard euro.”
Opvallend in het tweede kwartaal is de sterke groei in de aankoop via internet van sport- en recreatieartikelen. Dat heeft volgens de onderzoekers onder meer te maken met grote sportevenementen in ons land, zoals twee etappes van de Ronde van Frankrijk.