Formules Laurus verliezen terrein
Consumenten hebben vorig jaar minder gekocht bij Super De Boer, Edah en Konmar. Het gezamenlijke marktaandeel van de drie formules van supermarktconcern Laurus daalde vorig jaar naar 18,3 procent (was 20,3 procent). De prijzenslag is een belangrijke oorzaak. Laurus boekte vorig jaar wel weer winst: 9 miljoen euro tegen een verlies van 128 miljoen euro over 2002.
Topman H. Bruijniks zei dinsdagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers „met enige tevredenheid” terug te blikken. „Het resultaat is bescheiden, maar positief. We hebben onze belangrijkste doelstelling voor 2003, zwarte cijfers, gerealiseerd.” Het bedrijfsresultaat van het concern bedroeg 27 miljoen euro, tegen 2 miljoen negatief een jaar eerder. Laurus wist zijn schuldenlast verder terug te dringen tot 403 miljoen euro (was 562 miljoen).
Laurus heeft de afgelopen tijd grote schoonmaak gehouden. Zo drukken de verkochte -en zwaar verliesgevende- Spaanse activiteiten niet langer op het resultaat. Ook de verkoop van een groot deel van de Belgische winkels geeft het concern weer meer lucht. De in oktober vorig jaar ingezette prijzenslag gooide voor het nettoresultaat duidelijk roet in het eten. „De prijzenoorlog is ongekend hevig. Dit is de laatste decennia niet vertoond. Vanuit het buitenland wordt met verbazing gekeken naar wat zich in Nederland afspeelt”, aldus Bruijniks. Laurus kon de negatieve effecten voor een deel opvangen door kostenbesparingen en de ombouw van Konmar-zaken naar Super De Boer-winkels.
De winkels van Edah, Super De Boer en Konmar zetten vorig jaar netto voor 3,8 miljard euro om, tegen 4,2 miljard in 2002. Behalve de prijzenoorlog zijn ook de sluiting van Basismarkt, het afstoten van Spar en de verkoop van Sperwer-winkels hiervoor verantwoordelijk.
De omzetdaling was met 10,2 procent het grootst bij de Konmar. Het bedrijfsresultaat bij deze veelgeplaagde formule is nog steeds negatief. Laurus bouwde vorig jaar 44 van de 130 Konmar-supermarkten om tot Edah- en Super De Boer-vestigingen. Dit jaar gaan er nog eens 46 Konmars op de schop.
Super De Boer is met 369 winkels de grootste Laurus-formule. De consumentenomzet liep met 1,7 procent terug tot 2,1 miljard euro. Edah -269 supermarkten- zette vorig jaar voor 1,3 miljard euro om, een min van 0,6 procent. Beide formules boekten een positief bedrijfsresultaat.
Laurus-topman Bruijniks wil dit jaar de drie supermarktformules weer „scherper en sterker” op de kaart zetten. Zo zal de formule Edah Lekker & Laag in de markt worden gezet. De eerste proefwinkel gaat morgen open in Leerdam, een discounter met een minimum aan personeel. Het gaat hierbij om „zeer lage prijsniveaus, met veel eigen merken. Edah zal veel offensiever worden gepresenteerd.”
Voor dit jaar houdt Bruijniks rekening met „lagere marges”, omdat de prijzenoorlog volgens hem nog lang niet is uitgewoed. Er zal verder in de kosten worden gesneden, met name ook op de winkelvloer. Of daar extra ontslagen uit voortvloeien, wilde Bruijniks vanmorgen niet zeggen. „Dat zou kunnen.” Laurus gaat in eerste instantie proberen het werk met jongere medewerkers uit te voeren om zo de loonkosten terug te dringen. Ook de verhouding tussen vaste en zogenoemde flexwerkers is onderwerp van studie. Laurus heeft hiervoor het organisatieadviesbureau McKinsey in de arm genomen.
Over de winstverwachting voor dit jaar laat Laurus zich niet uit. „Er zijn op dit moment te veel onzekerheden”, aldus Bruijniks.