Air France-KLM sluit vrachtpact met Chinezen
AMSTELVEEN (ANP). Air France-KLM verbindt zijn vrachtnetwerk met dat van zijn Chinese branchegenoot en bestaande samenwerkingspartner op passagiersgebied China Southern. De twee luchtvaartbedrijven hopen zo hun positie te versterken in een markt die nog altijd geplaagd wordt door overcapaciteit.
Dankzij de woensdag wereldkundig gemaakte deal kunnen klanten van KLM, Martinair en Air France kiezen uit een ruimer aanbod aan bestemmingen voor hun goederen. Zo komen via China Southern ook grote steden in Australië en Vietnam binnen bereik. De Chinezen breiden via hun Europese partners hun netwerk in Europa en Amerika uit.
De overeenkomst is volgens vrachtbaas Marcel de Nooijer van KLM en Martinair positief, maar doet niets af aan de noodzaak in te krimpen. In maart werd bekend dat de komende jaren 330 banen verdwijnen bij Martinair. Het aantal pure vrachttoestellen wordt teruggebracht van tien vorig jaar naar vier.
Air France-KLM biedt ook goederenvervoer aan in het laadruim van passagiersvliegtuigen. KLM vliegt bovendien met jumbojets waarvan het achterste gedeelte gereserveerd is voor vracht, zogenoemde combi’s. Het is de bedoeling dat dankzij de samenwerking met China Southern al die vrachtruimte beter wordt benut.
„Wij hebben besloten capaciteit terug te nemen om ons risico te beperken”, zei De Nooijer. „Dankzij deze samenwerking kunnen we onze marktpositie toch verbeteren en dat is ook goed voor Schiphol en de Nederlandse industrie. Het geeft aan dat de gemaakte keuze, hoe pijnlijk ook, de juiste was.”
De ingreep heeft volgens De Nooijer al geleid tot een resultaatverbetering voor de zwaar verlieslatende vrachtactiviteiten. De deal met China Southern moet dat proces versnellen. Wanneer het goederenvervoer weer winst gaat opleveren, durfde de topman echter nog niet te voorspellen.
Vorige week liet het Russische Volga-Dnepr weten interesse te hebben in samenwerking met Martinair. De Nooijer zei dat vorig jaar al met dat bedrijf gesproken is, zonder dat daar iets uit is gekomen. „Hun analyse kan ik overigens wel volgen”, zei de topman. „Maar wat zij voor ogen hebben, gaan wij nu doen met China Southern.”
Bij de ondernemingsraad van Martinair valt de deal niet in goede aarde. Volgens voorzitter Wout Pronk komt het er in feite op neer dat werkgelegenheid naar het buitenland wordt verplaatst.