Barneveld en Ede starten proef met hulpprogramma BlueAssist
In de gemeenten Barneveld en Ede is woensdag een proef gestart met BlueAssist. Met dit hulpmiddel wordt zelfstandig reizen gemakkelijker voor mensen die moeilijk kunnen communiceren, bijvoorbeeld wegens een beperking, dementie of een taalprobleem.
Is dit de trein naar Amersfoort? Kunt u mij vertellen waar buslijn 1 vertrekt? Met simpele vragen op een kaartje of een smartphone kunnen gebruikers van BlueAssist een medereiziger, een buschauffeur, een conducteur of een voorbijganger om hulp vragen. Zeker veertien personen uit de gemeenten Barneveld en Ede proberen het de komende weken uit.
De proef in de twee Veluwse gemeenten duurt tot eind dit jaar. Projectleider Paul Imthorn introduceert het hulpmiddel in Nederland op verzoek van de BlueAssistorganisatie in België. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu toonde interesse omdat BlueAssist de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking bevordert. Imthorn vond Barneveld en Ede, twee gemeenten uit zijn netwerk, bereid om aan een experiment voor Nederland mee te werken.
Eenvoudig
„BlueAssist is een eenvoudig hulpmiddel voor mensen die moeilijk begrijpen en begrepen worden. Het draagt ertoe bij dat een belangrijke groep inwoners mee kan doen in onze samenleving”, vindt de gemeente Barneveld. „Net als ieder ander kunnen zij daardoor gebruikmaken van het openbaar vervoer. Ook stimuleert BlueAssist het helpen van elkaar in de samenleving.”
Imthorn: „BlueAssist ondersteunt mensen met een verstandelijke beperking, maar ook personen die om de een of andere reden moeilijk uit hun woorden kunnen komen zijn ermee geholpen. Voor wie niet kan lezen, koppelt de smartphone-app een vraag aan een pictogram, bijvoorbeeld van een bus of een winkel, zodat de gebruiker met een klik op die afbeelding de juiste vraag kan tonen. Ook is er via de app telefonisch contact met een begeleider mogelijk.”
Drempel
Tom, cliënt van dagbestedingscentrum RuiterActief in Barneveld, is een van de proefpersonen. „Hij reist dagelijks zelfstandig met de bus van Leusden naar Barneveld. In de stalling bij station Barneveld-Centrum staat voor hem een fiets waarmee hij naar ons toe kan komen”, zegt Marleen Berg van RuiterActief. „Aanvankelijk reden toezichthouders bij het station even met hem mee, de laatste tijd redt hij zichzelf als hij maar geholpen wordt bij het zoeken naar zijn fiets. Zijn de vertrouwde toezichthouders er niet, dan kan hij voortaan met een kaartje van BlueAssist een onbekende om hulp vragen: „Hallo, ik ben Tom, ik zoek mijn fiets met fietstassen, kunt u mij daar even bij helpen?” Zomaar een vreemde aanspreken vindt hij lastig, dat kaartje helpt hem over de drempel.”
BlueAssist biedt niet alleen mogelijkheden voor mensen met een beperking om zelfstandig van het openbaar vervoer gebruik te maken. Berg ziet ook daar buiten kansen liggen. „Nu laten we bijvoorbeeld kantoorartikelen in de boekhandel halen door deelnemers aan onze dagbesteding die dat al prima zelfstandig kunnen. Met zo’n kaartje zouden we ook de anderen heel goed kunnen motiveren om in het dorp boodschappen voor ons te doen. Met een tekst als: „Ik ben Jan, ik kom voor RuiterActief een bos bloemen ophalen” op een BlueAssistkaartje stappen ze wat makkelijker een winkel binnen. Ze hoeven zich immers geen zorgen te maken over wat ze moeten zeggen tegen de persoon achter de balie en of diegene hen wel zal begrijpen. BlueAssist vergroot hun zelfstandigheid.”
Vlaming al jaren blij met app BlueAssist
OOSTENDE. In Vlaanderen passen al 110 grotere en kleinere organisaties BlueAssist toe. Zo’n 50 steden en gemeenten geven actief bekendheid aan het hulpmiddel, zodat hun inwoners voorbereid zijn op eventuele hulpvragen van BlueAssistgebruikers. Scholen voor speciaal onderwijs besteden in hun lessen aandacht aan BlueAssist, buschauffeurs worden opgeleid om mensen met BlueAssist goed te woord te kunnen staan.
Zeven jaar geleden is BlueAssist in Oostende ontwikkeld in een begeleidingscentrum voor mensen met een beperking, om te stimuleren dat de bezoekers meer deelnemen in de samenleving en meer sociale contacten aangaan. Geert Vandewalle, coördinator van het project: „Bezoekers van het centrum hebben het moeilijk met communicatie. Er moest steeds iemand mee om hen te begeleiden naar de juiste bus of het juiste loket. Met BlueAssist kunnen ze een beroep doen op iemand zonder dat er een medewerker mee hoeft te gaan.”
„In Vlaanderen gebruiken al veel mensen met communicatieproblemen of een handicap BlueAssist. Hun ervaringen zijn zeer positief, het is een drempelverlagend hulpmiddel”, zegt stafmedewerker Reinhart Niesten van de Vlaamse Federatie van Gehandicapten. „In korte tijd is BlueAssist hier goed ingeburgerd.”