Binnenland

Topman ProRail: bij ons moet veel veranderen

UTRECHT (ANP). ProRail is structureel te optimistisch in de planning van grote projecten. Ook mist het bedrijf vakkennis en is de risicobeheersing zwak. Het zijn conclusies van Pier Eringa, die sinds april president-directeur is van het bedrijf.

9 September 2015 08:17Gewijzigd op 15 November 2020 21:37

In Het Financieele Dagblad zegt Eringa nieuwe kostenoverschrijdingen bij grote lopende bouwprojecten te voorzien, bovenop de strop van 29,5 miljoen euro bij de spoorvernieuwing in Utrecht. „Dat project staat niet op zichzelf. Ik kan er zo nog een paar noemen”, zegt Eringa, die veel loyaliteit en potentie ziet onder werknemers, maar ook vindt dat er veel moet veranderen. „Ik mis scherpte in de tent.”

De spoorbeheerder is volgens de president-directeur afhankelijk geworden van vier grote aannemers, mede doordat het zelf te weinig deskundigheid in huis heeft, bijvoorbeeld bij inkoop en projectbeheersing. Ook schort het aan technische kennis. Eringa: „Er werken hier 4000 mensen, maar we hebben maar twee deskundigen in huis op het gebied van bovenleidingen. Het kan niet waar zijn dat we zo dun bemand zijn in de vakspecialismen.”

ProRail ligt al enige tijd onder vuur van de Tweede Kamer wegens slechte prestaties en het ontbreken van regie over het spoor. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu erkende deze week naar aanleiding van Kamervragen dat haar ministerie de afgelopen tijd meermaals is verrast door kostenoverschrijdingen, schrijft het FD verder.

Eringa zegt in het interview ook dat de werkrelaties met de NS en het ministerie onder de maat zijn. Dat is volgens hem deels te wijten aan ProRail zelf, dat een gesloten bedrijfscultuur kent en ook intern niet goed communiceert.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer