Wanneer vertelling op de zondagsschool de schakelcultuur overstijgt
Een vertelling op de zondagsschool die, met de woorden van Paulus, „in de Heere” is gedaan, is nooit ijdel. Tijdens de vergadering van de Bond van Zondagsscholen van de Gereformeerde Gemeenten bemoedigde ds. A. Schot de zondagsschoolmedewerkers zaterdag met deze woorden. Ook ds. G. W. S. Mulder sprak de zondagsschoolleidsters toe.
De vergadering in de Sebakerk in Krimpen aan den IJssel was de 45e jaarvergadering van de bond. Ds. A. Schot, predikant te Nunspeet, verzorgde de opening, naar aanleiding van 1 Korinthe 15:58: „Zo dan, mijn geliefde broeders, zijt standvastig, onbeweeglijk, altijd overvloedig zijnde in het werk des Heeren, als die weet, dat uw arbeid niet ijdel is in den Heere.”
De voorzitter van de Zondagsscholenbond legde de tekst uit: „Wanneer je arbeidt in de Heere hoef je niet bang te zijn dat je werk vergeefs is. Bij Paulus zien we dat vaak: leven in de Heere, getrouwd zijn in de Heere. En wanneer je je werk voorbereidt „in de Heere” zullen de kinderen dat merken. Net zoals een moeder –het voorbeeld is van ds. J. van Haaren– die een maaltijd heeft bereid in de keuken de geur van het eten meeneemt naar de kamer. Als er gemeenschap is geweest met de Heere, neem je de geur van Christus mee naar de kinderen.”
Schakelcultuur
Ds. G. W. S. Mulder hield een lezing over ”Zondagsschool in een schakelcultuur”. De zondagsschool noemde de predikant „de plek om het Woord van God aan de harten van de kinderen te brengen, een ondersteuning voor de prediking.”
De schakelcultuur is een term voor de samenleving van nu. „Tot kort na de Tweede Wereldoorlog was Nederland overzichtelijk ingedeeld in socialisten, liberalen, rooms-katholieken en protestanten. Die vier zuilen zijn verdwenen. Mensen maken keuzes op basis van hun gevoel. Met weinig kennis van zaken laten ze een groot oordeel vallen. In de jaren ’60 en ’70 is er hard gebouwd aan een reformatorische zuil. Maar als heel onze samenleving fragmentariseert, gaat dat onze zuil niet voorbij.”
De Zoetermeerse predikant constateerde dat door de ontzuiling de eenheid in de samenleving afgebroken wordt. „Het gemeenschappelijke gaat verdwijnen, het overzicht gaat ontbreken. Dat geldt ook voor onze kinderen, ze moeten steeds meer schakelen tussen verschillende leefwerelden.”
Ds. Mulder noemde een Bijbels voorbeeld waarin de mens een eigen lijn trekt. „Elisa wist niet waar Gehazi was geweest toen hij naar Naäman was geweest om toch die geschenken te krijgen. Gehazi was aan het schakelen geweest. Hij had zich onttrokken aan de waarneming van Elisa. Ook Jakab schakelde, toen hij zijn vader bedroog. Deze morgen gaat het om de kinderen, maar ik vraag het ook aan u: Wat staat er allemaal in uw agenda? Kunt u al die verschillende leefwerelden verbinden?”
Het is belangrijk dat ouders en leidinggevenden zoveel mogelijk proberen om kerk, school en gezin met elkaar te verbinden. „Als het goed is krijgen kinderen overal dezelfde boodschap mee. Maar een kind komt hoe dan ook met andere leefwerelden in aanraking. Soms is er een groot verschil tussen de zondag en de andere dagen van de week. Dan zijn de kinderen vrij van godsdienst. Een ander voorbeeld van het schakelen tussen verschillende culturen is dat kinderen vriendjes hebben waardoor ze zich afsluiten van het Bijbelverhaal op de zondagsschool. En dan de digitale wereld, waar wezen en schijn in elkaar overvloeien. Onze kinderen moeten schakelen, maar o, hoe zullen ze in al die verschillende leefwerelden tot hun werkelijke doel komen?”
Heilige zaken
Ds. Mulder riep de zondagsschoolmeesters en –juffen op om het Woord van God gezag te doen hebben in hun werk. „Neem uw Bijbel in de hand. Het kan goed zijn om bij de uitleg illustraties te gebruiken. Doe dat bij voorkeur tijdens het vertellen niet; laat dan het Woord spreken. En als wij vertellen over Izak of over Kaïn en Abel gaat het niet eerst om die mensen; u moet uw vertelling bij God laten beginnen. Zoek naar aanknopingspunten om te vertellen over Zijn aanwezigheid, majesteit, almacht, heiligheid en voorzienigheid. Als we over deze heilige zaken spreken en we zeggen een lesje op, dan mist de vertelling doel. Maar nemen we de geur van de gemeenschap van Christus mee, dan overstijgt de Bijbelse geschiedenis op de zondagsschool de schakelcultuur.”