Overheid beoordeelt hoger onderwijs verkeerd
DEN HAAG (ANP). De kwaliteit van het hoger onderwijs kan verbeterd worden als docenten en studenten meer betrokken worden en zijn. Deze conclusie van de Onderwijsraad klinkt logisch, maar tot nu toe is er niet veel met dit inzicht gedaan. Er wordt in het hoger onderwijs bijvoorbeeld te veel gekeken naar kwantitatieve onderwerpen, zoals rendement en uitval van studenten.
Het onderwijs wordt daardoor beoordeeld op punten waar docenten en studenten het totaal niet mee eens zijn, waardoor hun betrokkenheid bij de universiteit of hogeschool minder en minder wordt. Dat was dit jaar goed te zien bij het maandenlange protest op de Universiteit van Amsterdam (UvA). Studenten en docenten hielden daar diverse panden bezet omdat ze meer inspraak willen.
Het advies van de Onderwijsraad is vrijdag aangeboden aan minister Jet Bussemaker (Onderwijs). Zij laat weten dat ze zich goed kan vinden in de hoofdlijnen van het advies. „Ik ben het er helemaal mee eens dat docenten en studenten een cruciale rol spelen bij de beoordeling van onderwijskwaliteit. Kwaliteit is meer een kwestie van cultuur dan van wetgeving”, aldus de minister.