Aanslagen dreunen na in Amerikaans onderwijs
De aanslagen van 11 september hebben een enorme impact op het onderwijs in de Verenigde Staten. Volgens The Washington Post hebben tal van universiteiten, middelbare scholen en andere instituten hun leerprogramma’s aangepast.
De wijzigingen zijn niet beperkt gebleven tot voor de hand liggende studies als internationale betrekkingen, maar ook in de studieprogramma’s voor religie, crimininaliteit, literatuur en informatietechnologie dreunen de aanslagen na. Wijzigingen in de onderwijsprogramma’s deden zich ook voor na de Tweede Wereldoorlog en na de oorlog in Vietnam, maar ditmaal is er sprake van een veel bredere verandering, stelt de krant vast.
Zelfs in het hoger onderwijs, doorgaans minder rap met wijzigingen, zijn nu speciale seminars ingevoerd over onder meer ’Nationale Veiligheid in de 21e Eeuw’ en ’Dichtkunst en Verlies’. Washington State University wil een masteropleiding in crisismanagement invoeren en verscheidene ’highschools’ bieden een taalcursus Arabisch aan.
Onderwijsfunctionarissen zijn overigens wel verdeeld over de vraag of ’11 september’ blijvende sporen zal nalaten in het Amerikaanse onderwijs. Doorgaans ebt de interesse na een schooljaar weer weg, maar sommigen denken dat de invloed nog jaren merkbaar zal zijn.
Opvallend is in elk geval dat opleidingen in de (maatschappelijke) dienstverlening momenteel in trek zijn. Steeds meer Amerikanen willen bijvoorbeeld verpleegkunde studeren of zich de technieken van het ”stress management” eigen maken. De aandacht voor beveiligingswerk of voor beveiligingstechnologie is bovendien ook aantoonbaar gegroeid.