Sterke winststijging FrieslandCampina
AMERSFOORT. De coöperatieve zuivelreus FrieslandCampina heeft in de eerste zes maanden van het jaar een winst behaald van 192 miljoen euro, vergeleken met 104 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dat is een stijging met 85 procent. Het zuivelconcern publiceerde donderdag zijn halfjaarbericht.
FrieslandCampina profiteerde vooral van de verkoop van meer producten met hogere toegevoegde waarde, positieve valuta-effecten en een lagere melkprijs die aan de boeren werd uitbetaald. De omzet bleef met ruim 5,6 miljard euro op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar.
De melkprijs voor de aangesloten melkveehouders –het betaalde melkgeld vermeerderd met een reservering op naam in de vorm van ledenobligaties– bedroeg 36,48 euro per 100 kilo melk, tegen 44,19 euro in het eerste halfjaar van 2014. Op 1 september ontvangen de leden een interim-uitkering van 2,018 euro per 100 kilo melk. In 2014 was dat 0,825 euro. Volgens coöperatievoorzitter Piet Boer is niet overwogen de uitkering dit jaar vanwege de lage melkprijs, waardoor sommige boeren in de problemen zijn gekomen, extra te verhogen. „Het percentage van de winst dat cash naar de leden gaat, hebben we voor drie jaar vastgelegd. Daardoor kan de onderneming blijven investeren voor de lange termijn.”
In de huidige onzekere markten hebben we een goed resultaat behaald, zei topman Roelof Joosten. „Het bewijst het succes van de in 2010 ingezette strategie om ons te richten op groei en waardecreatie. Voor de leden-melkveehouders hebben we de daling van de garantieprijs gedeeltelijk in de melkprijs weten te compenseren dankzij onze sterke merkenposities en kostenverlaging.”
FrieslandCampina meldt groei in China, Hongkong, Indonesië, Afrika en Zuidoost-Europa. De omzet van consumentenproducten in Azië steeg in het eerste halfjaar 25,8 procent. In West-Europa kwamen de volumes door lastige marktomstandigheden lager uit. De verkopen van kindervoeding, ingrediënten voor kindervoeding en gecondenseerde melk namen in alle markten toe. De omzet van zuiveldranken nam ook toe bij, een lichte afname van het volume. Lagere verkoopprijzen zorgden voor druk op de omzet van basiszuivelproducten.
FrieslandCampina verwerkt ongeveer 80 procent van de Nederlandse boerderijmelk. Maandag publiceert het concern de zogeheten garantieprijs voor de maand september. Dit is een voorlopige basisprijs voor boerderijmelk. Die is de afgelopen anderhalf jaar vrijwel onafgebroken gedaald. Gelet op de druk op de internationale zuivelmarkt volgt maandag waarschijnlijk een nieuwe verlaging, zo liet Joosten doorschemeren.
De afschaffing van de Europese melkquotering per 1 april dit jaar heeft geleid tot een groter aanbod van melk in Europa. Tegelijk blijft de vraag naar zuivelproducten uit importerende landen achter. Toch blijven volgens het concern de vooruitzichten voor de langere termijn positief.