„Consumpties dagje uit vaak te duur”
AMSTERDAM (ANP). Nederlanders vinden de consumpties in attractieparken, dierentuin of museum vaak te duur. Ze nemen dan ook veel eigen eten en drinken mee tijdens een dagje uit naar vrijetijdslocaties. Jaarlijks gaat het om zo’n 145 miljoen euro aan potentiële horeca-omzet, blijkt uit een rapport van marktonderzoeker GfK in opdracht van ABN AMRO.
Ruim 70 procent van de bezoekers die zelf eten en drinken meenemen geven de hoge prijs als belangrijkste reden aan. Voor 84 procent van de bezoekers die geen consumpties kopen in een attractiepark of dierentuin zou een lagere prijs reden zijn dit wel te doen. Bij musea geldt dit voor 50 procent, aldus het rapport.
Volgens ABN AMRO biedt dit kansen voor locaties om hun omzet te verhogen. „Bijvoorbeeld door uitbreiding van het aanbod met goedkopere, maar kwalitatief goede merken. Ook een betere informatievoorziening kan de bezoeker overhalen meer consumpties tijdens een dagje uit te kopen. Slechts 13 van de 45 grotere locaties voor dagrecreatie melden online hun exacte assortiment en prijzen.”