Economie

Kijkje in het leven van twitterende boer

APELDOORN. Hoe kun je als boer zorgen dat de gemiddelde burger weet wat je doet? Twitteren, is het antwoord van een groep boeren die zich begin deze week verenigde onder de naam Boer en Burger Tweetmeet. Agrariër Stijn Derks uit het Gelderse Beuningen startte de Twitteractie.

Evert Barten
21 August 2015 16:10Gewijzigd op 15 November 2020 21:12
„Tijdens de teelt van pompoenen moet er handmatig onkruid verwijderd worden. Momenteel kijken we hoe we dit kunnen mechaniseren”, twitterde agrariër Stijn Derks begin deze week bij deze foto. beeld Stijn Derks
„Tijdens de teelt van pompoenen moet er handmatig onkruid verwijderd worden. Momenteel kijken we hoe we dit kunnen mechaniseren”, twitterde agrariër Stijn Derks begin deze week bij deze foto. beeld Stijn Derks

@stijnderks · 8:12 aug 17.

Daar gaan we, van start met @Boerburgertweet! Ik ben @stijnderks en heb de eer het spits af te mogen bijten.

Uit de tweets blijkt al snel dat Derks naast een pluimveebedrijf ook een akkerbouwbedrijf heeft waar hij mais, tarwe, gerst, bonen en pompoenen verbouwt. Een foto van het laatstgenoemde gewas fleurt de boel een beetje op. De oogst is aan het begin van de week in volle gang, maar de aandacht gaat toch allereerst uit naar de zogeheten plofkippen.

@stijnderks · 8.34 - aug 17.

Op mijn pluimveebedrijf houd ik gangbare vleeskuikens, mijn ouders hebben legkippen.

Reden voor Sandra van Bergen om te vragen hoelang Derks de dieren heeft en hoeveel ze in die tijd groeien. In zes weken blijken de dieren 2,5 kilo te groeien. „Zes weken! Klinkt als #plofkip. Maar jij hebt er meer verstand van. Dus kom maar op met je charme­offensief.” Laat deze Twitteractie dáár nu net voor bedoeld zijn. Derks grijpt deze kans dan ook met beide handen aan om zijn visie weer te geven: „Vee houden op een manier die goed is voor dier en milieu.”

@stijnderks · 10:34 - aug 18.

Trefwoord van de pompoenenoogst van vandaag is #nat. Toch snijden we verder omdat er veel rijp zijn.

Reacties op de pompoenenoogst zijn divers. Van complimenten van een varkensboer die blij is iets te leren over deze vrucht tot een vraag waarvoor de pompoenen bestemd zijn. „Ze zijn voor menselijke consumptie”, aldus Derks. Op foto’s is het oranje­gekleurde gewas goed te zien. Wat later plaatst de agrariër een serie beelden online van het ploegen, zaaien en bewerken van het land.

Derks wijst ook op andere onderdelen van zijn onderneming.

@stijnderks · 11.43 - aug 19.

Binnen de handelstak van het bedrijf (foeragehandel) zijn we de afgelopen weken druk geweest met de stro-oogst.

Waarop Koene wil weten of Derks last heeft gehad van de vele regen die is gevallen. „Nee”, reageert de twitterende boer. „We hebben gelukkig vorige week de laatste stro van het land kunnen halen.”

Bij dit onderdeel van het bedrijf hoort ook de handel in mais. Derks twittert enthousiast over de eigen oogst én de aangekochte mais, die hij als handel door­verkoopt.

@stijnderks · 10.11 - aug 20.

Voor de foeragehandel beginnen we nu met het aankopen van mais. Het komt op vakmanschap aan om de opbrengst te schatten.

Waarop Jan Veerenhuis wil weten wat het voordeel voor de boer is als er een handelaar als Derks tussen zit. „De klant krijgt het product aan huis geleverd in plaats dat hij op zoek moet in een gebied waar hij niemand kent”, is de reactie van Derks. Veerenhuis trekt zelf zijn conclusie. „Juist. En dus voor de (meer)prijs de garantie van voldoende wintervoorraad heeft. Oké…”

@stijnderks · 19.19 - aug 20.

#Hygiëne is erg belangrijk in de (pluim)veehouderij. Daarom voor elke locatie eigen overalls.

Een foto laat een rode en twee blauwe werktenues zien met daarop verschillende logo’s van de werkmaatschappijen: ”Derks Fourage”, ”Derks Pluimvee opfok” en ”Rondeel”, de eierhandel. Martin Braakman herkent de nadruk op hygiëne. „Ik werkte bij een slachtkuikenouderdieropfokbedrijf, daar was het een tijdje zo: voor elke schuur een andere overall en sowieso andere laarzen.”

Voor het merendeel zijn het medeagrariërs die enthousiast reageren op de tweets van Derks. Burgers die echt niet weten wat een boer doet, lijken vooralsnog niet van de partij. Maar het is nog maar de eerste week. Er volgen er nog vele, als het aan de organisatie ligt.

Derks wist woensdag al wie het stokje gaat overnemen.

@stijnderks · 17.10 - aug 19.

Wisten jullie al dat @FrankMantrans het stokje volgende week van mij overneemt? Frank komt uit Renswoude en heeft kalveren en pluimveetransport.

En zo is de volgende Twitterweek alweer geregeld, waarin de ‘gewone’ burger een kijkje krijgt in de keuken van een boer. Volgende week dus Frank Mandersloot. Overigens hebben zich al zo veel boeren aangemeld voor een Twitter­week dat de organisatie dit account nog wel een jaar in de lucht kan houden.

Ene ”pj egolie” vindt het allemaal leuk, maar heeft wel een bedenking. „Met al dat getweet, heb je nog wel tijd om te boeren?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer