Britse telecombedrijven maken mobieltjes diefstalbestendiger
De Britse telecombedrijven Vodafone en BT Cellnet gaan het stelen van mobieltjes minder aantrekkelijk maken. Hun vrijdag voorgestelde maatregelen namen zij onder grote druk van de Britse regering. Die vindt dat het met deze vorm van criminaliteit de spuigaten uitloopt.
De ondernemingen komen met een nieuw computersysteem waarmee ze het bellen via hun netwerken kunnen blokkeren. Ook gaan ze een methode toepassen die gepleegde telefoongesprekken met gestolen mobieltjes traceert.
Bovendien willen Vodafone en BT Cellnet de serienummers van hun mobieltjes bekendmaken aan andere telecomaanbieders. Zo ontstaat een zwarte lijst en kunnen alle netwerken het leggen van verbindingen met gestolen mobieltjes blokkeren.
Vorige maand presenteerde het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken een rapport waaruit blijkt dat het afgelopen jaar het ontvreemden van mobiele telefoons is verdrievoudigd en dat zeker een half miljoen jongeren hun mobieltjes waren kwijtgeraakt aan straatrovers en andere dieven. Het ministerie bekritiseerde daarin ook de twee telecombedrijven.
Vodafone en BT Cellnet deden niet meer dan het ongeldig maken van de sim-kaart, het persoonlijke identificatienummer van de beller. Maar deze zijn vrij simpel te vervangen. Andere bedrijven, zoals Orange, Virgin en One2One, benutten al het serienummer dat elk toestel heeft en gaven deze nummers door aan de netwerken om oproepen met gestolen apparatuur te blokkeren.
Volgens BT Cellnet is die maatregel echter niet toereikend, omdat criminelen ook serienummers kunnen herprogrammeren. „Geen enkele aanbieder van mobiele telefonie heeft een toereikende oplossing voorhanden”, aldus een topman van BT Cellnet. Maar hij zegde in elk geval toe nauw te willen samenwerken met andere telecombedrijven om het probleem aan te pakken.
In Nederland is het nog niet zover. Nederlandse operators praten wel met elkaar, maar daar komt op dit moment nog niet veel uit. Volgens een woordvoerster van marktleider KPN Mobile is het belangrijk dat iedereen meedoet. „Dus niet alleen de aanbieders van telefonie, maar ook de producenten van de toestelletjes. KPN Mobile alleen is niet in staat om diefstal tegen te houden.”
Ook Vodafone Nederland zegt dat samenwerking noodzakelijk is. „Sommige dingen moeten we samen doen”, zegt een woordvoerder. „We hebben recentelijk nog overleg gevoerd en dat was best positief.”
Vodafone Nederland probeert klanten goed te informeren over de gevolgen van diefstal. „Bovendien houden we het belgedrag in de gaten. Als een klant ineens heel veel belt, gaan wij informeren of dat klopt, of het toestel niet is gestolen.”