Nieuwe rij- en rusttijden onveilig
De verkeersveiligheid komt in het geding als een voorstel van de Europese Commissie doorgaat om de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs aan te passen.
Dat vinden veel Nederlandse vervoerders, zo bleek gisteren uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN).
De Europese Commissie wil onder meer dat chauffeurs minimaal twaalf uur per dag rusten in plaats van de huidige elf uur. Dat leidt echter tot meer stress, verwacht 47 procent van de transporteurs. Uitbreiding van de verplichte rust veroorzaakt volgens hen alleen maar ergernis en verveling.
Een ruime meerderheid van de ondervraagde vervoerders denkt dat er problemen ontstaan bij het vinden van een veilige rustplek. Nu is er al een tekort aan parkeerplaatsen, en door het voorstel verergert dat. De grootste problemen verwachten de transporteurs in Duitsland, Frankrijk, België en Nederland.
Het aantal vrachtwagens op de weg groeit ook, denken de ondernemers. Ze verwachten een toename van het aantal voertuigen met 4 procent bij invoering van het plan. In Nederland betekent dat ruim 5000 extra vrachtwagens per jaar op de weg. Er ontstaat verder een tekort aan materieel en personeel, menen de vervoerders.