Tall ships Sail komen uit alle uithoeken
AMSTERDAM (ANP). Ruim zeshonderd schepen meren woensdag aan in en rond de IJ-haven in Amsterdam voor de negende editie van Sail. In een grote optocht, de Sail-In Parade, varen ze vanaf IJmuiden over het Noordzeekanaal naar de hoofdstad voor het grootste gratis toegankelijke nautische evenement van Europa.
De paradepaardjes zijn de tall ships, grote en bijzondere vaartuigen die vanuit alle delen van de wereld naar Amsterdam varen. Sail verwacht meer dan vijftig tall ships uit achttien landen, waarvan er dertien voor de eerste keer present zijn op het maritieme spektakel.
Al in december is de Young Endeavour vertrokken uit de Australische stad Sydney. Het zeilschip doet voor de eerste keer ons land aan. De zogeheten brigantijn is in 1988 geschonken door Engeland aan Australië, als cadeau ter gelegenheid van tweehonderd jaar kolonisatie.
Zuid-Amerika is met drie schepen goed vertegenwoordigd op Sail. Twee leggen voor de eerste keer aan, waaronder de imposante 113 meter lange Esmeralda van de Chileense marine. Met de komst van dit schip wordt ook stilgestaan bij de relatie tussen Nederland en Chili. Volgend jaar wordt gememoreerd dat zeevaarders uit Hoorn vierhonderd jaar geleden Kaap Hoorn ontdekten, het zuidelijkste puntje van Chili. De Guayas is van de marine in Ecuador, met een bemanning van in totaal 155 personen.
De replica van het VOC-schip De Halve Maen verruilt de haven bij het Westfries Museum in Hoorn een paar dagen voor de kade in Amsterdam. VOC-kapitein Henry Hudson ging met zijn schip De Halve Maen in 1609 voor anker bij Manhattan. In 1989 werd het schip in Amerika nagebouwd in opdracht van de Nederlandse Amerikaan Andrew Hendricks. Hij is oprichter van het New Netherland Museum, dat het schip voor vijf jaar heeft uitgeleend aan Hoorn.
Uit Spanje komt voor de eerste keer de Nao Victoria gevaren, een replica van het zestiende-eeuwse ‘Carrack’. Dat was het eerste zeilschip dat tussen 1519 en 1522 een succesvolle reis rond de wereld maakte. Na de reis van 32.000 mijlen keerde het schip behouden terug in Sevilla. Aan boord kun je zien „hoe de eerste wereldreizigers rond de wereld voeren”, zegt Sail.
Uit Rusland verwelkomt Amsterdam de twee grootste traditionele zeilschepen ter wereld. De Sedov is met een lengte van 117,5 meter de grootste. De viermastbark is in 1921 gebouwd als vrachtvaarder. Nu is het een opleidingsschip en heeft zelfs sportruimten, een klein museum en leslokalen aan boord. De Kruzenshtern (lengte 114,5 meter) komt op de tweede plek. Beide gingen al eerder voor anker in de hoofdstad.