Bedrijven maken schade op na explosie Tianjin
TIANJIN (ANP/BLOOMBERG). Bedrijven nabij de rampplek in de Chinese havenstad Tianjin proberen de schade te bepalen, daags na de enorme explosies die een gigantische ravage aanrichtten in het havengebied van de miljoenenstad. Chemisch materiaal werd de lucht in gespuwd en in de wijde omtrek sneuvelden ruiten en raakten gebouwen beschadigd.
Automaker Renault zag lijdzaam toe hoe 1500 splinternieuwe auto’s door de explosies werden verwoest. De schadepost voor de Franse automaker wordt geraamd op minimaal 30 miljoen euro. Ook branchegenoot Volkswagen leed aanzienlijke schade, al was de omvang nog niet geheel duidelijk. De Duitse automaker zegde toe dat leveringen aan Chinese dealers en consumenten niet in gevaar zullen komen. De auto’s zullen nu via havens in Shanghai en Guangzhou worden ingevoerd.
Ook producent van landbouwmachines Deere kwam niet ongeschonden uit de strijd. Onder meer de gevel van een fabriek in de haven raakte beschadigd en werknemers werden geëvacueerd.
Tianjin behoort tot de drukste havens ter wereld. De stad met circa 15 miljoen inwoners geldt onder meer als belangrijke doorvoerhaven voor het 120 kilometer verderop gelegen Peking.
Ook de gevolgen van de explosies zorgden voor een schadepost voor bedrijven. Een deel van de haven is afgesloten. Daardoor kunnen onder meer schepen met ertsladingen voor mijnbouwonderneming BHP Billiton niet lossen, meldde het Brits-Australische bedrijf.
Sowieso mochten schepen die „gevaarlijke of brandbare stoffen” vervoeren voorlopig niet aanmeren in de haven. Het noordelijk deel van het havengebied, waar de explosie plaatsvond, was voor alle schepen verboden gebied. Ook de metro in het havengebied rijdt voorlopig niet. Het kantoorgebouw waarin een van ’s werelds snelste supercomputers staat, bleef donderdag eveneens dicht.
Het Deense A.P. Møller-Maersk maakte bekend dat het zijn activiteiten in het havengebied langzaamaan weer heeft opgestart. De terminal van het industriële conglomeraat, bevindt zich op 5 kilometer van de rampplek. Nederlandse bedrijven als Shell en Vopak bleven naar eigen zeggen ook schadevrij.