Google-topman Page: Google wordt geen Alphabet
MOUNTAIN VIEW. Google is een van de sterkste merknamen van de 21e eeuw, en ook nog eens een met een eigen werkwoord. Onverwacht kondigde de Amerikaanse internetreus maandag aan dat hij al zijn activiteiten –en dat zijn er nogal wat– voortaan onderbrengt bij het nieuwe moederbedrijf Alphabet.
Moeten we er alvast aan gaan wennen dat het zoeken naar informatie op internet straks ”alphabetten” heet? Als we Google-oprichter Larry Page mogen geloven, zal het zo’n vaart niet lopen. Want „Google blijft echt wel Google.”
Wat is er dan precies aan de hand met Alphabet?
Google is natuurlijk vooral bekend als zoekmachine. Daarnaast zit het bedrijf ook achter talloze bekende internetdiensten, zoals YouTube, Gmail, Android, Chrome en Maps. De lijst met Googleproducten die miljoenen mensen over de hele wereld dagelijks gebruiken, blijft maar groeien.
Om nog meer nieuwe projecten te kunnen ontwikkelen die niet per se gelinkt zijn aan de internetzoekmachine, hebben Google-oprichters Larry Page en Sergey Brin het moederbedrijf Alphabet in het leven geroepen.
Wat valt er onder Alphabet?
Onder het nieuwe moederbedrijf vallen alle bestaande Googlediensten. Ook alle andere projecten worden er ondergebracht, zoals Nest, dat zich richt op ”smart-home”-innovaties, de drone-bezorgdivisie, de tak die zich toelegt op snelle breedbandnetwerken, de afdeling die al een tijd sleutelt aan een zelfrijdende auto, de medische tak en de investeringsmaatschappijen. Toekomstige innovaties van het bedrijf die niet direct passen bij de naam Google, krijgen eveneens een plekje onder de Alphabet-paraplu.
Waarom zou je aan een wereldwijd bekende merknaam als Google morrelen?
Volgens Page creëert Alphabet een simpeler structuur voor wat door de jaren heen een wel heel uiteenlopende verzameling van ondernemingen is geworden. „Deze nieuwe structuur maakt dat we kunnen blijven focussen op de talloze mogelijkheden die we hebben binnen Google. Het idee is dat alle bedrijven onder Alphabet onafhankelijk zijn en hun eigen merk ontwikkelen.” Dat het niet de bedoeling is dat Alphabet op zichzelf uitgroeit tot een grote merknaam, blijkt wel uit de bijbehorende website: abc.xyz, waar de eerste pagina begint met: ”G staat voor Google”. En om alle verwarde gebruikers gerust te stellen, sluit topman Page zijn inleidende betoog af met de woorden: „Geen zorgen, ook wij moeten nog wennen aan de naam.” Daarmee stelt hij internetters gerust. Google blijft gewoon Google.
Voor de dagelijkse gebruikers verandert er dus niets?
Op dit moment in ieder geval niet, en ook in de toekomst waarschijnlijk weinig. Het gaat vooral om een reorganisatie op papier, die het voor investeerders en aandeelhouders overzichtelijker maakt om na te gaan welke resultaten er bij welke onderdelen van het bedrijf worden behaald. Google blijft de naam van de bekende zoekmachine, en die zal ook nog steeds te vinden zijn onder google.nl. Ook alle aan internet gerelateerde dochterondernemingen, zoals YouTube, Chrome, Android en Maps, blijven onder die namen in de lucht. Beleggers in Google Inc. merken wel een verandering. Hun aandeel heet voortaan Alphabet. Er zijn vooralsnog geen inhoudelijke veranderingen aangekondigd bij de bekende Google-internetdiensten. Het werkwoord googelen, sinds 2005 opgenomen in de Van Dale, blijft dus ook gewoon te gebruiken.