Nestlé ziet verkopen verder groeien
VEVEY (ANP). Het Zwitserse levensmiddelenbedrijf Nestlé heeft de verkopen afgelopen halfjaar verder zien groeien en verwacht die lijn de rest van het jaar door te kunnen trekken. Dat maakte het moederbedrijf van merken als Maggi, KitKat en Perrier donderdag bekend.
’s Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in de eerste zes maanden van 2015 een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank (ruim 39 miljard euro). Dat was 4,5 procent meer dan een jaar eerder, als ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing worden gelaten. Bijna 3 procent van de groei was te danken aan hogere prijzen. De opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6 procent op de totale opbrengsten.
Nestlé hield vast aan de verwachting dat de omzet, gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames, dit jaar met circa 5 procent groeit.
Het concern boekte groei op de Amerikaanse markten en in Europa. In Azië liepen de zaken minder voorspoedig, vooral door problemen in India. Daar zette een grote terugroepactie rond noedels van Maggi de groei stevig onder druk. Dat effect blijft in de tweede helft van dit jaar zichtbaar, voorspelde Nestlé.
In China zag het bedrijf wel wat verbetering. Nestlé probeert zijn aanbod daar naar eigen zeggen beter af te stemmen op de veranderende voorkeuren in de markt. Vooral de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes nam de afgelopen maanden stevig toe in China.
In Europa plukt Nestlé vooral de vruchten van het beleid om producten exclusiever te maken. Kattenvoer en pizza’s hoorden hier tot de uitblinkers.