Gouden klimpieten bij De Bijenkorf
AMSTERDAM (ANP). De bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van De Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld. Dat maakte het winkelbedrijf maandag bekend.
Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen, waar evenals bij de vlaggenschipwinkel in Amsterdam pieten in het atrium aan touwen naar boven klimmen, zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Over het uiterlijk van de traditionele Zwarte Piet is de laatste jaren grote maatschappelijke discussie ontstaan. De aanpassing is een gevolg van de nieuwe strategie, zo benadrukte de firma.
De Bijenkorf heeft de afgelopen tijd flink geïnvesteerd in zeven winkels van de keten. Ook de ‘vergulde klimpieten’ passen volgens De Bijenkorf bij de nieuwe en luxere koers, die het omschrijft als ‘premium experience’. Naast verbouwingen tot luxere winkels, is bijvoorbeeld ook nieuw decoratiemateriaal ontworpen.
De Bijenkorf is zich naar eigen zeggen ook bewust van de gevoeligheden rondom Zwarte Piet. „We volgen de discussie in de samenleving met belangstelling en respect. We zien uit naar een feestelijke viering van Sinterklaas, zoals we dit al generaties lang vieren met onze klanten, hun kinderen en families”, aldus de onderneming.
Andere uitingen of producten met traditionele pieten had De Bijenkorf al niet in zijn winkels. Voor de intocht van Sinterklaas en de evenementen daar rondom, volgt De Bijenkorf zoals voorheen het beleid van de lokale gemeenten.
Het luxe winkelbeeld van De Bijenkorf wordt opvallend zichtbaar tijdens het feestseizoen in november en december. Dan wordt ook speciale gevelverlichting ontstoken en richten de winkels zich speciaal op de dagen rond Sinterklaas en Kerst. „De keuze voor een ‘Gouden Klimpiet’ onderstreept de ontwikkeling naar een luxe winkelbeeld”, aldus De Bijenkorf maandag. De vergulde klimpieten zullen, net als voorgaande jaren, regelmatig „opnieuw gestyled worden”, gaf De Bijenkorf ook mee.
De Bijenkorf staat, evenals winkelketens als V&D, Blokker, Hema en Albert Heijn, in de schijnwerpers wat betreft de discussie rondom de traditionele Zwarte Piet. Tegenstanders vinden producten met de afbeelding van Zwarte Piet, of andere uitingen met een zwarte knecht van Sinterklaas, discriminerend, racistisch en beledigend.