Themavakanties worden populairder
DEN HAAG (ANP). Vakanties georganiseerd rond een bepaald thema nemen toe in populariteit. Naast de traditionele themavakanties als cultuur-, fiets- en wandelreizen willen sommige mensen de komende drie jaar graag eens een shopreis maken, op wellnessvakantie gaan of een spirituele reis maken.
Dat meldt het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) op basis van een samen met TNS NIPO uitgevoerd onderzoek onder 30.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
De meeste groeipotentie zit in taalreizen en culinaire vakanties. „Daar zie je steeds meer belangstelling voor”, zegt een woordvoerster van NBTC NIPO Research. „Het aantal Nederlanders dat komende drie jaar een taal- of culinaire reis wil ondernemen is bijna 4,5 keer groter dan de afgelopen drie jaar.”
Een aantal vakantiegangers wil ook meer variatie in hun vakanties ; afwisseling die meer aansluit op specifieke interesse, hobby of passie. Mensen willen ‘rijker’ terugkomen, door nieuwe ervaringen op te doen, weet de woordvoerster. Themavakanties zijn weliswaar een niche –het merendeel gaat gewoonweg nog met de tent of caravan op vakantie of neemt het vliegtuig voor een zonvakantie– , maar ze zijn interessant voor de sector vanwege de veelal hogere bestedingen door de vakantiegangers.
Ruim 1,5 miljoen Nederlanders is van plan de komende drie jaar op cultuurvakantie te gaan. Voor wandelvakanties zijn dit ruim 1,4 miljoen Nederlanders en voor fietsvakanties ruim 1,1 miljoen. In een speciale reis om te gaan shoppen heeft ruim 1 miljoen mensen de komende drie jaar wel trek.
Veel themavakanties worden ondernomen door mensen in de hogere welstandsklasse, zoals fietsen, wandelen en cultuur. Maar jongeren mogen daarentegen graag actieve- of avontuurlijke vakanties ondernemen. Fiets- en cruisevakanties blijven het meest geliefd bij 55-plussers.