Borsele gaat 40 procent van verkeersborden verwijderen
NISSE. Om de veiligheid in de gemeente te vergroten, kiest Borsele voor een opmerkelijke oplossing. Bijna de helft van het aantal verkeersborden zal de komende maanden worden weggehaald.
Verkeerswethouder Weststrate verwijderde woensdagmorgen symbolisch het eerste bord in de kern Nisse. Het betrof het bord voor een voetpad waarvan er twee stonden op het Dorpsplein van de Zeeuwse plaats.
In totaal sneuvelt de komende tijd binnen de bebouwde kom in de gemeente zo’n 40 procent van het aantal borden.
De gemeente zegt dat uit een in het verleden gehouden onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat slechts 15 procent van de aanwezige verkeersborden wordt waargenomen door weggebruikers.
Borsele gaat ervan uit dat de overblijvende borden beter worden gezien als de overbodige exemplaren worden verwijderd. Overigens verdwijnen alleen de borden die volgens de gemeente echt kunnen worden gemist. Borsele wil niet alleen de veiligheid verbeteren, ook moeten de dorpen er aantrekkelijker uit gaan zien.
De gemeente haalt onder andere alle borden weg die te maken hebben met het uitlaten van honden. In de algemene plaatselijke verordening (APV) is namelijk geregeld dat binnen de bebouwde kom alle honden aangelijnd moeten zijn en dat hondenpoep meteen door de hondenbezitters moet worden opgeruimd.
Henk Stipdonk, afdelingshoofd bij de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), vindt het begrijpelijk dat verkeersborden vaak niet bewust worden waargenomen. „Mensen rijden routinematig, zeker als dat ergens is waar ze bekend zijn.”
Een deel van de verkeersborden is niet voor elke weggebruiker even relevant. Maar dat betekent volgens Stipdonk niet dat de borden allemaal moeten worden weggehaald.
„Je moet bekijken welke borden nuttig of nodig zijn. Het is aan de wegbeheerder om te bedenken wat je duide- lijk wilt maken aan de weggebruiker.”
Borden verwijderen om het enkele feit dat ze vaak niet worden gezien, is wat Stipdonk betreft niet verstandig. Het gaat volgens hem in de eerste plaats om de veiligheid.
„Onzekere situatie maakt alerter”
Redactie regio
MAKKINGA. Er zijn behalve Borsele meer gemeenten die het aantal verkeersborden drastisch hebben terug gebracht. Deze gemeenten baseren zich op het Shared Space-principe.
Shared Space (gedeelde ruimte) is bedacht door verkeersdeskundige Hans Monderman. Hoe minder verkeersborden, hoe alerter de verkeersdeelnemer en hoe groter de veiligheid, is de gedachte. Mondermans motto was ”Liever veiligheid met onzekerheid dan ongelukken met duidelijkheid.”
De Friese gemeente Ooststellingwerf besloot tien jaar geleden al over te gaan op het verwijderen van verkeersborden. Aanleiding hiervoor was de overlast die bewoners van het dorp Makkinga ervoeren van sluiproutegebruikers. Het dorp moest veiliger worden, besloot de gemeenteraad, die wel wat zag in het plan van Monderman. Asfalt werd vervangen door klinkers en verkeersruimtes werden opnieuw ingericht.
Het initiatief lijkt in Makkinga succes te hebben omdat het aantal ongevallen er sindsdien is gedaald. Het dorp kan rekenen op veel belangstelling van gemeentebestuurders. Al is de ingreep vrij prijzig, onder meer vanwege de dure klinkers en de herinrichting van alle verkeerswegen.
In de andere dorpen van de gemeente Ooststellingwerf is het aantal verkeersborden inmiddels eveneens gedaald. Ook andere gemeenten baseren zich op het Shared Space-principe, zoals Haelen, in Limburg. Sommige gemeenten passen slechts een enkele straat of rotonde aan, zoals Emmen, Haren, Smallingerland en Hardenberg.
Critici van het concept noemen onder meer het risico op misbruik van de verkeerssituatie bij afwezigheid van duidelijke verkeersborden, zoals motorrijders die een fietspad zullen nemen om een file te vermijden. Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier van justitie in VGN Magazine: „Als dorpsbewoners onderling afspraken maken en borden weghalen, hoef ik me daar als bezoeker niet aan te houden.”