Economie

Verkoop platte tv en dvd in de lift

De economie mag kwakkelen, de consument somberen, maar de verkoop van consumentenelektronica in ons land blijft stijgen.

ANP
3 March 2004 09:23Gewijzigd op 14 November 2020 01:00

De omzet ging in 2003 met 3 procent omhoog naar ruim 2,5 miljard euro. Vooral de platte tv, de digitale camera en de dvd-speler bleken favoriet. Het laatstgenoemde apparaat ging 1,6 miljoen maal over de toonbank en vestigde daarmee een historisch record. Dat blijkt uit het jaarrapport van brancheorganisatie Fiar en GfK Benelux Marketing Services.

Het rapport constateert een groeiende belangstelling bij de consument voor de combinatie van beeld en geluid. Dat bleek al eerder uit de sterk groeiende verkoop van muziek-dvd’s (plus 117 procent) en de opkomst van i-mode op de telecommarkt.

Hoewel er vorig jaar nog 400.000 stuks van werden verkocht, gaat de Fiar ervan uit dat de videorecorder aan zijn nadagen is begonnen. Dit apparaat wordt steeds vaker vervangen door een dvd-speler. De verkoop van dvd-apparatuur werkt ook nog eens als een soort vliegwiel. Consumenten zullen na aanschaf ervan sneller andere elektronicaschakels in de huiskamer gaan vervangen, zoals de tv.

Voor dit jaar is de handel hoopvol gestemd. De grote sportevenementen die in het verschiet liggen, de Olympische Spelen en de EK-voetbal, vormen een stimulans voor de verkoop van veel apparatuur.

Een verzadiging van markten is geen spookbeeld. De technologie ontwikkelt zich steeds sneller en er komen steeds weer betere en andere producten op de markt. Zo zorgt de komst van de kleine platte tv voor een marktvergroting. In tegenstelling tot de oudere apparaten kan de consument deze toestellen overal kwijt. Fiar verwacht dat op termijn door de „platte revolutie” er meer tv’s per huishouden komen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer