Afschrijving in Venezuela drukt winst P&G
CINCINNATI (ANP). De Amerikaanse producent van schoonmaak- en verzorgingsmiddelen Procter & Gamble (P&G) heeft in het afgelopen kwartaal 80 procent minder winst geboekt dan een jaar eerder. Dit werd vooral veroorzaakt door een grote afschrijving in Venezuela, zo maakte het bedrijf donderdag bekend.
Het moederbedrijf van merken als Gilette, Head & Shoulders, Oral-B, Ariel en Pampers heeft al geruime tijd last van de aanhoudende economische crisis in Venezuela. Die dwong het concern vorig kwartaal tot een afschrijving van 2 miljard dollar (1,8 miljard euro) op de activiteiten in het Zuid-Amerikaanse land. Vooral daardoor zakte de winst van P&G naar 521 miljoen dollar, tegenover 2,5 miljard dollar in het tweede kwartaal van 2015.
Net als veel andere Amerikaanse bedrijven had P&G afgelopen kwartaal verder last van de sterke dollar, wat de omzet drukte. Die daalde met 9 procent op jaarbasis, naar 17,8 miljard dollar. Zonder de effecten van wisselkoersen bleef de omzet gelijk aan die van vorig jaar.
Branchegenoot Colgate-Palmolive toonde een vergelijkbaar beeld. Dat concern verkocht in het tweede kwartaal wereldwijd meer tandpasta, deodorant, zeep en diervoeding dan een jaar eerder. De opmars van de dollar zette echter druk op de omzet in de markten buiten de Verenigde Staten.
Colgate meldde donderdag een omzet van iets meer dan 4 miljard dollar (3,6 miljard euro) over het tweede kwartaal. Dat was 6,5 procent minder dan een jaar eerder. Het concern verkocht 3 procent meer artikelen, tegen prijzen die 2,5 procent hoger lagen dan in het tweede kwartaal van 2014. Maar negatieve wisselkoerseffecten haalden 12 procent van de omzet af. Het bedrijf haalt ruim 80 procent van zijn omzet buiten de VS.