Renault profiteert van betere Europese markt
PARIJS (ANP/BLOOMBERG). Renault profiteerde in de eerste helft van dit jaar flink van het aantrekken van de automarkt in Europa. De Franse fabrikant zag de winst met 47 procent toenemen. Het concern wist afgelopen halfjaar marktaandeel te winnen op zijn thuismarkt met de uitrol van nieuwe succesnummers als de Kadjar en de Espace.
Het operationele resultaat van Renault kwam uit op bijna 1,1 miljard euro, tegen 729 miljoen euro in de eerste helft van vorig jaar. De winst was wel iets lager dan analisten hadden voorspeld.
De op twee na grootste autobouwer van Europa zag zijn verkopen toenemen van 19,8 miljard euro naar 22,2 miljard euro. Het aantrekken van de markt in Europa is een flinke opluchting voor Renault nu het in opkomende markten als Brazilië, Argentinië en Rusland juist weer minder gaat. In die landen is Renault samen met partner Nissan marktleider.
Wereldwijd verkocht Renault afgelopen halfjaar een kleine 1,4 miljoen personenauto’s en lichte bedrijfswagens, 0,7 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.
Hoewel het beter gaat met Renault, heeft het concern niet zulke goede zaken gedaan als concurrent PSA Peugeot Citroën. Die zag de operationele winst in de eerste zes maanden van dit jaar meer dan verdriedubbelen tot ruim 1,4 miljard euro, werd woensdag al bekend. Beleggers reageerden daarom donderdagmorgen niet heel enthousiast op de nieuwe cijfers. Het aandeel Renault stond rond 11.30 uur ongeveer 7,8 procent lager in Parijs.