Economie

„Compensatiegeld Aegon nog op de plank”

AMSTERDAM (ANP). Zo’n 300.000 à 400.000 gedupeerde beleggers in de zogenoemde Koersplanovereenkomsten hebben nog geen beroep gedaan op de compensatieregeling van Aegon. Dit blijkt uit onderzoek van ConsumentenClaim, meldt het juridisch loket woensdag.

29 July 2015 08:53Gewijzigd op 15 November 2020 20:43

Hoewel de gemiddelde vergoeding van de regeling maar enkele honderden euro’s bedraagt, raadt ConsumentenClaim gedupeerden aan om dat geld niet te laten liggen. „Tot 16 augustus 2015 is het nog mogelijk om de compensatie online aan te vragen”, zegt de massaclaimspecialist. Naast Koersplan geldt de regeling ook voor vergelijkbare producten van Aegon zoals het Mixplan, Vermogensplan en Fiscaal Voordeelplan.

Aegon benadrukt dat klanten zich ook na 15 augustus nog kunnen aanmelden voor de regeling, alleen niet meer via de onlinemodule. Maar via reguliere kanalen als mail en telefoon blijft dat mogelijk, aldus een woordvoerster. Klanten moeten zich zelf melden, omdat veel polissen al zeven of acht jaar geleden zijn beëindigd en niet in alle gevallen de juiste adresgegevens nog bekend zijn.

Volgens Aegon zijn inmiddels 150.000 klanten automatisch gecompenseerd. Daarnaast hebben zich tot nu toe zo’n 90.000 mensen aangemeld. In totaal vallen ongeveer 580.000 polissen onder de compensatieregeling.

„Hoewel de gemiddelde vergoeding van 200 euro laag is, komen we ook compensaties tegen van boven de 10.000 euro. Het is doodzonde als dat geld bij Aegon op de plank blijft liggen. Bij elkaar gaat het om een bedrag van circa 90 miljoen euro”, laat directeur Stef Smit van ConsumentenClaim weten.

Aegon zegt dat er geen uitspraak is te doen over een gemiddelde compensatie. „Het aan te passen tarief voor de overlijdensrisicoverzekering verschilt per klant en hangt af van de leeftijd op het moment van afsluiten, de looptijd, het jaar waarin de beleggingspolis is gekocht en de hoogte van de inleg.”

ConsumentenClaim blijft voor een hogere compensatie doorprocederen tegen Aegon. ConsumentenClaim voert naar eigen zeggen namens 90.000 leden van de Vereniging Woekerpolis.nl diverse procedures tegen aanbieders van woekerpolissen, zoals Aegon, Nationale-Nederlanden en Reaal.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer