Albert Heijn flirt met homofestival
AMSTERDAM. Albert Heijn gaat, opnieuw, in zee met de Gay Pride, het omstreden homofestival in Amsterdam. De woordvoerster van ’s lands bekendste grutter: „Onze winkels in Breda steunen ook de restauratie van de Grote Kerk.”
De woordspeling is spitsvondig. Albert Heijn to go wordt omgedoopt in Albert Heijn to gay. Acht AH-winkels in de binnenstad van Amsterdam laten daarmee zien dat ze achter het veelbesproken homofestival staan, dat zaterdag begint.
Albert Heijn to go: dat zijn niet de gewone supermarkten, maar AH-winkels die boodschappen verkopen voor onderweg. Ze vallen wel onder Ahold. Boven de ingang van de winkels komt een regenboogvlag, het symbool van de homobeweging. Roze koeken zijn komende week in de aanbieding. Bij actieproducten krijgt de klant een gratis roze krans en de koffie wordt getapt in regenboogbekers.
Albert Heijn to go en de Amsterdam Gay Pride roepen klanten op om selfies te maken met hun speciale beker in de hand en deze te delen op sociale media. Deelnemers maken kans op een jaar gratis koffie. Van elke verkochte beker legt Albert Heijn 1 euro apart. Het geld wordt gebruikt om eind volgende week, na de beruchte botenparade als slot van het festival, de binnenstad schoon te maken.
Waarom deze actie van Albert Heijn?
Woordvoerster Anousjka Aspeslagh: „Vorig jaar deden we voor het eerst met de Gay Pride mee. Toen kleinschalig, nu wat grootschaliger. Het behoort bij ons beleid om lokale initiatieven die onze instemming hebben, te steunen. Dit jaar is het thema van de Gay Pride: ”houden van verschillen tussen mensen”. Dat past bij ons concern. In onze winkels werken mensen met een verschillende nationaliteit, religie en geaardheid. De winkels die meedoen, liggen in de binnenstad van Amsterdam en bevinden zich in het hart van de Gay Pride.”
Welke lokale acties steunt u nog meer?
„Onze winkels in Breda hebben de restauratie van de Grote Kerk gesteund. In Utrecht waren ze onlangs geel gekleurd tijdens de start van de Tour de France, en in Nijmegen haakten ze aan bij de vierdaagse. We bekijken per geval of het voor ons zinvol is om ergens aan mee te doen.”
Niet alleen christenen, ook seculiere mensen hebben een aversie tegen het aanstootgevende van de Gay Pride.
„Het staat iedereen vrij om te denken wat hij wil. Er bereiken ons geen negatieve reacties. Na afloop van het festival ligt er altijd veel afval op straat. Daarom koppelen we onze actie aan het inzamelen van geld om de binnenstad weer schoon te maken. Daar krijgen we waardering voor.”
Kunt u zich voorstellen dat er mensen zijn die deze actie van Albert Heijn toch onbegrijpelijk vinden?
„We proberen zo veel mogelijk rekening te houden met onze omgeving. Dat geldt ook voor de openstelling van onze winkels op zondag. Als we merken dat zoiets plaatselijk niet wordt gewaardeerd, blijven we dicht.”