Eerste trein uit China komt aan in Rotterdam
ROTTERDAM. Containers verschepen van China naar Rotterdam kan vanaf nu ook met de trein. In de Rotterdamse haven kwam in de nacht van donderdag op vrijdag de eerste lading van ongeveer twintig containers uit China aan, die helemaal over het spoor door Azië en via Rusland zijn vervoerd. De inhoud: koffie.
De treinreis duurde ruim twee weken. Daarmee zijn de containers zo’n tien dagen eerder in Rotterdam dan containers op een schip. Die tijdwinst is bijvoorbeeld interessant voor het vervoeren van producten die kunnen bederven.
Om vanuit China in Rotterdam te komen moest de vracht wel twee keer worden overgeladen op andere wagons. Dit komt doordat China, de voormalige Sovjet-Unie en Europa elk met eigen spoorbreedtes werken.
De Chinese overheid investeert momenteel fors in het verbeteren van de spoorverbindingen met haar achterland. Het land steekt zeker 40 miljard dollar in het uitbouwen van deze ”nieuwe zijderoute”. Er rijdt onder meer al zes keer per week een trein naar het Duitse Duisburg.
Het Havenbedrijf Rotterdam is blij dat de Rotterdamse haven nu ook betrokken wordt bij deze nieuwe transportcorridor. In Rotterdam is men niet bang dat de komst van containers per trein marktaandeel zal wegsnoepen van de scheepvaart. Vervoer over het spoor is, hoewel het aanmerkelijk sneller is, immers veel duurder. Dat komt onder meer doordat aan boord van een schip duizenden containers gaan, terwijl er op een trein slechts tientallen containers kunnen worden vervoerd. Ook gaat een deel van de containers die per trein arriveren, vervolgens per schip verder naar Engeland.
Voor de luchtvaart –de snelste maar ook de duurste wijze van transport– kunnen de treinen uit China volgens het havenbedrijf wel een concurrent worden.
De trein die donderdag in Rotterdam arriveerde is van railoperator Cargosped en wordt door Europa gereden door PKP Cargo, de grootste Poolse railvervoerder. Cargosped heeft inmiddels aangegeven dat het geen eenmalig rit betreft, ook in augustus en september zal nog een aantal treinen de verre tocht naar Rotterdam maken.
Tegenover de NOS stelt Pieter Förrer van het Rail Service Center Rotterdam dat de nieuwe vorm van transport „veel nieuwe kansen biedt voor de Rotterdamse haven.” De Rotterdamse haven kan zo beter concurreren met andere grote havens zoals Hamburg en Antwerpen. Die vervoeren al zo’n twee jaar goederen per spoor naar en van China.
Volgens havengeograaf Bart Kuipers toont de verbinding per spoor met China aan dat de Chinezen hier een markt zien. „Waarschijnlijk ook omdat Rotterdam weer een goede verbinding heeft met Groot-Brittannië.”