ANP Profiel: Eindhoven Airport
EINDHOVEN (ANP). Het vliegveld van Eindhoven mag de komende jaren verder groeien. Dat adviseert Hans Alders na overleg met betrokkenen. Enkele feiten en cijfers over het tweede vliegveld van Nederland.
Vliegbewegingen: Eindhoven Airport had 13.231 vliegbewegingen in 2001. Dat steeg naar 16.774 in 2007 en 22.000 in 2011. Dit jaar zijn er bijna 29.000 vliegbewegingen. Dat mag van Alders stijgen naar 43.000 in 2020. Een vliegbeweging is een vertrek of een landing.
Passagiers: Eindhoven Airport had 282.233 passagiers in 2001, ruim 1,5 miljoen in 2007 en ruim 2,6 miljoen in 2011. Vorig jaar was dat gestegen naar bijna 4 miljoen. Het vliegveld wil in 2020 uitkomen op 5,5 miljoen passagiers.
Maatschappijen: Eindhoven Airport is een thuisbasis van Transavia en Ryanair. Andere maatschappijen zijn Jetairfly en Arkefly (dochters van TUI), Corendon, Wizz Air, Onur Air en Thomas Cook.
Bestemmingen: Belangrijke bestemmingen vanaf Eindhoven zijn Londen Stansted, Barcelona en Tenerife, Faro, Bodrum en Alanya en het Egyptische Hurghada.
Eigendom: Eindhoven is in eerste instantie een vliegbasis van de Koninklijke Luchtmacht. Het ministerie van Defensie is eigenaar van de grond. Schiphol, Noord-Brabant en de gemeente Eindhoven zijn de eigenaren van het bedrijf dat het burgervliegveld runt.
Geschiedenis: Vliegveld Welschap begon in 1932. De enige landingsbaan was van gras. In 1934 begonnen de eerste verbindingen: Eindhoven-Rotterdam-Amsterdam en Eindhoven-Enschede-Groningen. In 1939 nam het leger het vliegveld in bezit, een jaar later veroverden de Duitse bezetters het terrein. Ze maakten er een groot complex van. In 1944 werd Eindhoven bevrijd, in 1952 ging het vliegveld naar de Koninklijke Luchtmacht. In 1996 vloog een Belgisch transportvliegtuig in brand na de landing op Eindhoven. Aan boord waren leden van het Fanfarekorps van de landmacht. Door de crash kwamen 34 mensen om het leven.