Zakelijke markt helpt TomTom aan meer omzet
AMSTERDAM (ANP). TomTom heeft in het tweede kwartaal de omzet met 5 procent weten op te voeren tot 265 miljoen euro. De navigatiespecialist wist het verlies aan consumentenomzet te beperken en behaalde fors meer inkomsten uit zakelijke diensten en licentieverkopen, bleek uit de dinsdag gepubliceerde kwartaalcijfers.
De winstgevendheid van het bedrijf stond wel onder druk. De brutowinst (ebitda) zakte van 37 miljoen naar 28 miljoen euro. De nettowinst viel met 2,5 miljoen euro ruim 70 procent lager uit dan een jaar eerder. TomTom schrijft de winstdaling onder meer toe aan de zwakkere euro, waardoor kosten die in dollars worden gemaakt zwaarder wegen.
De verkoop van gadgets en navigatiediensten aan consumenten leverde TomTom afgelopen kwartaal 165 miljoen euro op, 2 procent minder dan een jaar eerder. De inkomsten uit de verkoop van navigatiesystemen aan autofabrikanten zakte met 15 procent tot 26 miljoen euro.
Daar stond tegenover dat diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor bedrijven ruim 35 miljoen euro in het laatje brachten. Dat is 37 procent meer dan in het tweede kwartaal van 2014. De opbrengsten uit de verkoop van softwarelicenties steeg zelfs met 42 procent tot bijna 39 miljoen euro.
TomTom probeert ook de consument weer aan zich te binden met nieuwe producten. Zo werden eerder al sporthorloges toegevoegd aan het assortiment, afgelopen kwartaal kwamen daar ook actiecamera’s bij. TomTom gaat er nog altijd van uit dat de omzet over heel 2015 stijgt tot rond de 1 miljard euro.