Binnenland

Paniek op vakantie: telefoon kwijt, alles kwijt

DEN HAAG. De ANWB slaat alarm: steeds meer mensen komen op vakantie in de problemen als ze hun smartphone kwijtraken, die vol belangrijke informatie staat. We vertrouwen meer en meer op ons mobieltje en zijn zonder het toestel letterlijk de weg kwijt.

Sietse Meijer
20 July 2015 17:00Gewijzigd op 15 November 2020 20:33
Het thuisfront kan zich zorgen maken als vakantiegangers ineens niet meer whatsappen of hun Facebookpagina niet bijwerken. beeld ANP
Het thuisfront kan zich zorgen maken als vakantiegangers ineens niet meer whatsappen of hun Facebookpagina niet bijwerken. beeld ANP

Ook op reis kan tegenwoordig bijna alles met je mobiel. Op het vliegveld inchecken met het vliegticket op het schermpje van de smartphone, het adres van het hotel opslaan, op de app van de bank checken of het vakantiegeld al is bijgeschreven en onderweg de handigste route vinden. O zo handig –tot het toestel kapotgaat, kwijtraakt of gestolen wordt.

De alarmcentrale van de ANWB krijgt dagelijks telefoontjes van vakantiegangers die in de problemen komen als ze hun telefoon niet meer tot hun beschikking hebben. „Je merkt dat mensen echt onthand zijn zonder hun smartphone”, zegt ANWB-woordvoerder Ad Vonk. „Ze kunnen bijvoorbeeld geen contact meer maken met het thuisfront, omdat ze de telefoonnummers van hun ouders, vrienden en buren hebben opgeslagen in de telefoon. Er kan thuis ongerustheid ontstaan. Mensen vragen vaak: als je veilig bent aangekomen, meld je dan even. Dat gaat dan niet.”

Zorgen thuisfront

Het thuisfront kan zich ook zorgen maken als reizigers ineens niet meer whatsappen of hun Facebookpagina niet bijwerken. Vonk: „De familie ziet niet meer wat de vakantiegangers aan het doen zijn en denkt: Wat zou er aan de hand zijn? Het is een wereld van voortdurend connected zijn, daar rekent iedereen op.”

De alarmcentrale probeert mensen te helpen om de telefoonnummers die ze nodig hebben, op te zoeken. „Maar makkelijk is het meestal niet”, zegt Vonk, „omdat veel mensen hun vaste lijn niet meer in de telefoongids zetten, of alleen een 06-nummer hebben. En persoonlijke gegevens hebben we simpelweg niet.”

De ANWB raadt reizigers aan om voor de zekerheid een lijst met belangrijke nummers mee te nemen en de e-tickets toch even uit te printen, net als het vakantieadres, de hotelboeking, de voucher waar je korting mee krijgt en andere reisdocumenten die digitaal zijn verstuurd. Of om zulke documenten naar zichzelf te mailen, zodat ze er op een geleende telefoon of in een internetcafé toch bij kunnen. Als ze de inlogcodes nog weten tenminste.

Geen leven

Uit telefoontjes die de alarmcentrale krijgt, blijkt volgens Vonk dat mensen steeds afhankelijker raken van hun smartphone en volledig vertrouwen op de apps die het leven makkelijker maken. „Je smartphone is je leven geworden”, zegt hij. „Zonder smartphone geen leven. Die ontwikkeling gaat in een razend tempo.”

Uit Brits onderzoek bleek vorig jaar dat vooral jongeren tussen de 18 en de 24 jaar sterk op hun smartphone leunen en zich zonder het toestel –of zonder internetverbinding– geen raad weten. Ze gebruiken de telefoon als agenda en als adresboekje, voor bankzaken en om niet te verdwalen –de navigatie-app zegt immers hoe ze moeten rijden. De meesten kunnen niet kaartlezen, zo gewend zijn ze sinds jaar en dag aan de TomTom.

De afhankelijkheid van de smartphone wordt de komende jaren alleen maar groter, zegt it-trendwatcher Barry Derksen van adviesbureau Bitti. „De luxe van de smartphone zorgt ervoor dat veel dagelijkse zaken die we voorheen bewust moesten regelen, nu ingebakken zijn in één handig apparaat.” Volgens hem is het maken van backups daarom van groot belang. „Kun je over een paar jaar zonder smartphone nog bewijzen wie je bent?”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer