‘Oliestad’ Rotterdam heeft wind flink mee
ROTTERDAM (ANP). Met klinkende cijfers in vooral de oliesector profiteert de Rotterdamse haven volop van het economisch herstel.
„Het zijn uitzonderlijke groeicijfers”, beaamt olie- en energiedeskundige Aad Correljé, verbonden aan de TU Delft en Instituut Clingendael, over de groei van 30 procent in de overslag van benzine, stookolie en andere olieproducten. De aanvoer van ruwe olie steeg met 8,3 procent.
Volgens Correljé heeft de haven die groei niet alleen te danken aan de economische groei. „Eén procent economische groei betekent als vuistregel één procent meer verbruik van olieproducten.”
Economisch herstel alleen kan dat groeicijfer van 30 procent dus niet verklaren. Correljé wijst op geopolitieke factoren, zoals het wegvallen van een deel van de Russische oliemarkt. „De relatie met Rusland is bekoeld en dat merk je in de handelseffecten.” Daarnaast speelt de onrust in landen als Libië en Algerije de oliemarkt in Rotterdam in de kaart.
De Maasstad behoort samen met Houston en Singapore tot de voornaamste wereldhandelscentra op oliegebied. Die sector draagt bij aan een bloeiende Rotterdamse haven, waar 180.000 mensen werk vinden, jaarlijks circa 30.000 zeeschepen meren en die ruim 21 miljard euro bijdraagt aan het Bruto Nationaal Product.
Correljé noemt verder de relatief lage olieprijs een succesfactor. Die fluctuerende prijzen leiden tot veel opslag (zoals bij tankopslagconcern Vopak) en veel handel.
Daarnaast speelt de kracht van de petrochemische industrie in Rotterdam en het zogenoemde ARA-gebied (Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen) een rol. „De raffinaderijen in Rotterdam en elders in dit ARA-gebied, zoals Shell bij Moerdijk, draaien na een aantal jaren van onderbezetting nu weer goed. Ze behalen ruime marges.”
De vijf raffinaderijen (o.a. Shell, Q8 en BP) in het Rotterdamse havengebied profiteren volgens de energiedeskundige van het sluiten en het in de mottenballen zetten van andere olieverwerkingsfabrieken, onder meer in Duitsland. Door de samenballing van raffinaderijen rond Rotterdam versterkt de haven zijn positie. Correljé: „Je ziet overal concentratie van activiteiten in de oliesector.”
De zonnige vooruitzichten voor Rotterdam worden volgens hem wel getemperd door het afblazen van de bouw van een Russische olieterminal op de Tweede Maasvlakte. De annulering kost het Havenbedrijf circa 700 miljoen euro. „Nederland en Rotterdam hebben heel erg op de Russische kaart ingezet, ook met de gasrotonde. Voor verdere groei in Rotterdam is de grote vraag nu wat daar voor in de plaats komt.”