Economie

E-mailactie tegen omstreden e-nummers

AMSTERDAM. Consumentenorganisatie foodwatch wil dat supermarkten Albert Heijn en Jumbo tientallen producten uit de schappen halen waar omstreden kleurstoffen in zitten.

Redactie digitale media
15 July 2015 07:21Gewijzigd op 15 November 2020 20:27
Beeld ANP
Beeld ANP

Op het etiket van de producten staat de waarschuwing bij de E-nummers: „kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden”. Het gaat om omstreden stoffen in bijvoorbeeld limonadesiroop, zuurtjes en frisdrank. Foodwatch begint een e-mailactie om de producten met de kleurstoffen definitief uit de schappen te krijgen. Dat heeft de organisatie woensdag bekendgemaakt.

De verplichte waarschuwing staat sinds 2010 op tientallen producten. Destijds was de verwachting dat fabrikanten de omstreden E-nummers zouden vervangen door natuurlijke kleurstoffen, maar dat is nog niet het geval.

De E-nummers worden de ‘Southampton Six’ genoemd omdat wetenschappers van de Universiteit van Southampton erachter kwamen dat de vijf azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en de andere kleurstof E104 hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken.

Het Voedingscentrum stelt echter dat de azo-kleurstoffen veilig zijn. Het centrum baseert zich op de Europese autoriteit voor voedselveiligheid, die vindt dat het bewijs van de Engelse studie te mager is om te concluderen dat kinderen er hyperactief van worden. Uit voorzorg heeft het Europese Parlement besloten dat er wel een waarschuwing op het etiket moet staan.

Dat gaat foodwatch echter niet ver genoeg. „Het is vijf jaar later tijd dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen”, aldus de organisatie. „Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico’s willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer