Consument pikt slechte taxi’s niet
De Consumentenbond wil de misstanden in de taxibranche aanpakken door een kwaliteitsstandaard in te voeren. Daartoe zit de bond binnenkort samen met andere belanghebbenden zoals vakbonden, gemeenten en het ministerie, met de branche om tafel.
Dat heeft een woordvoerder donderdag gezegd. De bond ontvangt klachten over taxi’s sinds de markt op 1 januari 2000 werd vrijgegeven. Veelgehoorde klachten zijn dat de chauffeur de taal niet spreekt, de weg niet weet en de klant niet laat kiezen welke taxi hij wil.
„De markt is vrijgemaakt zonder dat de overheid heeft nagedacht over de randvoorwaarden”, zegt een woordvoerder van de bond. Donderdagmiddag bood de Consumentenbond de overheid een rapport over marktwerking aan. „De taxibranche is een van de prachtigste voorbeelden van een zieke markt”, aldus de woordvoerder.
De overheid zou volgens de bond de rol van marktmeester in een vrije markt op zich moeten nemen. „Wij onderzochten de branche en komen met aanbevelingen, maar dat is natuurlijk een taak van de overheid. Er moet toezicht komen op kwaliteitsnormen.” Een van de voornaamste klachten van de bond is dat de taxi’s de tarievenkaart niet duidelijk achter het raam hebben liggen. „Daarmee beperk je de keuze voor de consument al.”
Ook laten de chauffeurs klanten nauwelijks de mogelijkheid om niet in de eerste taxi in de rij te stappen, terwijl die optie juist een van de sterkte punten van de nieuwe wet moest zijn.
KNV Taxi, de branchevereniging, zegt de problemen te kennen. „Ons bereikt dat soort berichten ook. Het betreft dan voornamelijk de grote steden”, weet een woordvoerder. „Het rommelt wel en niet iedereen houdt zich aan de regels.” KNV doet een dezer dagen een brief de deur uit met het voorstel met de betrokkenen om de tafel te gaan.