Aan de slag met encycliek
Het was een ontnuchterend moment. Een rooms-katholieke collega-theoloog vroeg me hoe het toch komt dat er wel redelijk wat rooms-katholieken op protestantse theologen studeren, maar dat je met een lampje moet zoeken naar protestanten die serieus werk maken van rooms-katholieke theologie? Daar had hij een punt.
Eerder schreef Koert van Bekkum op dit blog een aansporing om de pauselijke encycliek Laudato Si te lezen. Om de daad bij het woord te voegen, om onze gedachten te richten en natuurlijk voor de lezers van dit blog, gaan we in een aantal blogs de encycliek bespreken. Graag horen we van lezers naar welke punten je benieuwd bent. In ieder geval willen we de visie op economie, schepping, kerk en Bijbel belichten. Dat is dus zo ongeveer al alles, maar toch horen we graag focuspunten.
Voor wie wil meedoen en meedenken, alvast een selectie van bijdragen to whet the appetite.
Om te beginnen, de encycliek zelf is hier te vinden;
Dan hebben we een aantal Nederlandse stemmen:
• Een soort samenvatting van de hand van bisschop De Korte is te vinden bij het bisdom Groningen/Leeuwarden;
• Ook Martin Maier SJ geeft wat samenvattende beschouwingen;
• Jacques Haers SJ biedt een aantal aandachtspunten bij de encycliek. Het aardige is dat hij ook al een paar te verwachten punten van kritiek noemt;
• Wie dacht dat de ‘groene’ paus Franciscus breekt met zijn voorganger, kan dit stuk van Hendro Munsterman lezen. Hij betoogt dat Benedictus al een groene paus was;
Dan kijken we naar overzee:
• de belangrijkste Vaticaanwatcher van de Verenigde Staten, John Allen, wijst erop dat uit de voetnoten blijkt wie deze paus is: een man van de armen in Zuid-Amerika, gezien de vele verwijzingen naar allerlei bisschoppenconferenties;
• In The Washington Post lees je over de invloed van Romano Guardini op de encycliek. De paus wordt er getypeerd als een moderne liberal – maar is hij dat ook?
• liberal ja, modern nee, volgens William F. Byrne. Hij verwijt de paus dat hij te gemakkelijk meegaat in antikapitalisme, socialisme en de gedachte van global warming. De paus zou de indruk wekken te gemakkelijk mee te buigen met the old left.
• wie nog meer (vooral conservatieve en kritische) rooms-katholieke reacties wil, kan eens door de timeline van Eduardo Echeverria op Facebook scrollen – al loopt die momenteel nogal vol met discussie over het homohuwelijk naar aanleiding van de beslissing van het Hooggerechtshof;
• het Acton Institute, een conservatieve denktank (for religion and liberty) die zich bezighoudt met economische vraagstukken, heeft ook verschillende zeer kritische reacties.
• en de conservatieve protestanten dan? Die van The Gospel Coalition zeggen nog niet zo veel over de encycliek, maar bieden enkel een samenvatting. Wat moeten we daaruit opmaken? Desinteresse, weet men niet wat men er mee aan moet, of staat de paus op te grote afstand?
We gaan ermee aan de slag. Reacties welkom!
Dr. Arnold Huijgen is universitair hoofddocent systematische theologie aan de Theologische Universiteit Apeldoorn.