Specsavers brengt meer brillen aan de man
HUIZEN (ANP). Het gaat goed met brillenketen Specsavers. In Nederland zag het Britse bedrijf de verkopen afgelopen boekjaar ruim 17 procent toenemen, vergeleken met het jaar ervoor. Ons land was daarmee goed voor een omzet van 135 miljoen euro. Wereldwijd zette het concern 2,8 miljard euro om, een plus van dik 9 procent.
Dat blijkt uit het jaarverslag dat Specsavers dinsdag heeft gepubliceerd. Om meer klanten te trekken verlaagde de keten afgelopen jaar onder meer de prijzen van diverse brilmonturen en werden de openingstijden aangepast. Alle filialen in Nederland zijn nu ook op maandagmorgen open.
Bij elkaar werd bijna 3 miljoen euro gestoken in het vernieuwen van de winkels. Specsavers wil komende jaren meer zaken openen. De onderneming rekent erop dat de markt voor brillen en hoortoestellen dankzij de vergrijzing alleen maar verder blijft groeien.
„We zien bovendien dat hoortoestellen van uitsluitend een medisch product meer een retailproduct worden, net zoals dat met brillen is gebeurd”, aldus Julie Perkins, directeur van Specsavers Nederland.
Specsavers heeft internationaal meer dan 1700 winkels, waarvan 118 zaken in Nederland plus nog 11 losse hoorzorgcentra. Internationaal worden jaarlijks meer dan 17 miljoen brillen verkocht. Het boekjaar van de keten loopt van maart tot en met februari. Het bedrijf brengt geen winst- of verliescijfers naar buiten.