ISO zet vraagtekens bij onderwijsplannen
DEN HAAG (ANP). Studentenorganisatie ISO zet vraagtekens bij de uitvoerbaarheid van de strategische agenda over het hoger onderwijs die dinsdag door minister Jet Bussemaker (Onderwijs) is gepresenteerd. De komende jaren moeten er namelijk zo’n 4000 extra docenten komen op de hogescholen en universiteiten. „Van deze docenten wordt veel verwacht, bijvoorbeeld op het gebied van vernieuwende onderwijsmethoden en didactiek. Hierdoor moeten zij op een andere manier les gaan geven en dat gebeurt niet vanzelf”, zegt ISO-voorzitter Linde de Nie.
„Die visie is mooi, maar tussen droom en daad bestaan natuurlijk grote verschillen”, zegt De Nie.
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) ziet in deze Strategische Agenda veel aandacht voor studenten en docenten en is hoopvol over de minder prominente plaats die voor rendement is weggelegd. „Wij hopen dat met deze onderwijsvisie een ontwikkeling begint naar minder rendementsdenken en meer kwaliteitsdenken”, aldus LSVb-voorzitter Sara Spano.
De LSVb is positief over de aanstelling van de extra docenten. Spano: „Met zoveel extra docenten kunnen grote stappen worden gezet richting kleinschaliger en intensiever onderwijs en meer begeleiding voor studenten. Het is hoopvol dat de minister studiesucces ziet als de uitkomst van goed onderwijs en niet als doel op zich. Het is wel nog afwachten hoe deze visie in de praktijk tot uiting zal komen.”