„Steeds meer kans op digitale dementie”
Een groeiend aantal mensen heeft kans op ‘digitale dementie’: het vergeten van informatie die is toevertrouwd aan een digitaal apparaat. Daarvoor waarschuwt Kaspersky Labs, zo valt te lezen op de website Emerce.
Digitale dementie, ook wel het Google-effect genoemd, wordt veroorzaakt doordat mensen niets meer onthouden, omdat alles ‘toch gewoon’ op internet is te vinden. Dat verschijnsel heeft zich volgens Kaspersky inmiddels uitgestrekt tot belangrijke persoonlijke informatie. Zo kent een meerderheid van de consumenten in Europa met een mobiel apparaat de belangrijkste telefoonnummers niet meer uit het hoofd. Te denken valt aan die van de kinderen (57 procent) of die van het werk (51 procent). In de Benelux liggen die percentages zelfs op 64 respectievelijk 54.
Digitale dementie komt vooral voor onder jongeren; van de jongste ondervraagde consumenten (16 tot 24 jaar) geeft 43 procent aan dat hun smartphone vrijwel alles bevat wat ze moeten weten. Onder ouderen komt het verschijnsel echter eveneens voor. Van alle respondenten in de Benelux geeft 29 procent aan dat hun smartphone hun geheugen vormt.
Het onderzoek had plaats onder 6000 consumenten van 16 jaar en ouder in zes Europese landen.