NS moet agressie op probleemlijn beter aanpakken
De Nederlandse Spoorwegen moeten de agressie op de probleemlijn Hoorn–Enkhuizen beter aanpakken. Alle conducteurs en machinisten moeten een opleiding krijgen om beter leren om te gaan met agressie. Ook is het zaak dat de NS de opvang van het personeel na incidenten verbetert.
Dat heeft de Arbeidsinspectie donderdag gemeld. De dienst heeft onderzoek gedaan naar de werkomstandigheden van het NS–personeel op de lijn Hoorn–Enkhuizen. De vakbonden hadden hierom gevraagd. Volgens de vakverenigingen is het werk op dit traject gevaarlijk door zwartrijders, hangjongeren, zwervers en rovers. Recent nog werd een conductrice met een stoeptegel tegen het hoofd geslagen.
Nu heeft 80 procent van de conducteurs een opleiding gehad om leren om te gaan met geweld. Machinisten hebben een dergelijke cursus niet gevolgd. De opvang van personeel na incidenten schiet tekort, aldus de inspectie. De NS weet volgens de dienst niet eens hoe groot het probleem is.
Sommige NS’ers worden in hun woonomgeving lastiggevallen door treinreizigers die hen herkennen. De NS moet het personeel aansporen om ook dergelijke incidenten te melden. Werknemers blijken nu niet te weten waar ze hun ervaringen kwijt kunnen, meent de Arbeidsinspectie.
De NS gaat het veiligheidsbeleid op een aantal punten aanscherpen, zo liet het bedrijf in een reactie weten. Alle conducteurs zullen voor het einde van 2004 de opleiding hebben gevolgd. Ook gaat NS kijken hoe ook machinisten getraind kunnen worden in het omgaan met agressieve reizigers.
De NS heeft volgens de instantie de laatste maanden al voor belangrijke verbeteringen gezorgd. Zo is er inmiddels een extra controleteam actief. Ook werken de conducteurs ’s avonds niet langer alleen. De maatregelen lijken hun vruchten af te werpen, aldus de inspectie. Volgens betrokkenen is het rustiger geworden op de lijn. Ook was er de laatste tijd geen sprake meer van incidenten in de privé–sfeer. De maatregelen zijn het resultaat van onderhandelingen met de vakbonden.
FNV Bondgenoten en de CNV Bedrijvenbond reageerden donderdag tevreden op de conclusies van de Arbeidsinspectie. CNV–bestuurder B. Anker concludeert dat de NS „veel meer moet doen aan de menselijke kant van het werkgeverschap". Daarbij pleit de vakbondsbestuurder onder meer voor een meldingsysteem dat op een laagdrempelige manier slachtoffers in staat stelt om hulp te vragen.
FNV Bondgenoten wacht nu eerst de maatregelen af die de NS moet nemen naar aanleiding van het rapport van de Arbeidsinspectie. Wel gaat de FNV–bond al aan de slag in andere takken van het openbaar vervoer. Ook daarvoor zouden de conclusies van het rapport moeten gelden en zijn extra maatregelen nodig.