Kerk & religie

Promovendus: „Christen en moslim lijken meer op elkaar dan gedacht”

AMSTERDAM. Christenen en moslims lijken in hun geloofs­beleving meer op elkaar dan vaak wordt gedacht. Dat concludeert antropoloog Daan Beekers in zijn proefschrift, waarop hij woensdag promoveert aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

1 July 2015 10:49Gewijzigd op 15 November 2020 20:07
Daan Beekers. Beeld Vrije Universiteit
Daan Beekers. Beeld Vrije Universiteit

Beekers verbaasde zich al jaren over de gescheiden benadering in de wetenschap van moslims en christenen, zei hij woensdagochtend desgevraagd. „Wetenschappers bestuderen moslims vooral in het licht van de integratieproblematiek. Onderzoek naar christenen gebeurt in het kader van de ontkerkelijking van Nederland.”

Dat leidt ertoe dat onderzoekers moslims met name zien als allochtonen, vreemdelingen, in het seculiere Nederland; terwijl ze christenen scharen onder de autochtonen. Onterecht, meent Beekers. „Veel moslimjongeren zijn geboren en getogen Rotterdammers, terwijl christelijke studenten vaak in kleinere gemeenten of dorpen zijn opgegroeid. Voor christenen blijkt de confrontatie met de wereldse stad dan ook minstens even groot als voor moslims.”

Beekers deed meer dan een jaar veldwerk onder soennitische moslims en protestantse christenen tussen de 18 en de 28 jaar. Hij bezocht studentenverenigingen in Ede en Rotterdam, nam een kijkje in kerken en moskeeën en volgde Bijbelstudies en Koranlessen. Ook interviewde hij 24 christenen, voornamelijk afkomstig uit de Protestantse Kerk in Nederland of lid van een evangelische gemeente, en 24 moslims, hoofdzakelijk van Marokkaanse afkomst.

Volgens de antropoloog zijn er meer overeenkomsten dan verschillen in de geloofsbeleving tussen beide groepen. „Beiden streven naar een hoge mate van persoonlijke vroomheid en stellen God centraal in hun dagelijks leven en in de keuzes die ze maken.”

Jonge moslims en christenen staan in een grotendeels seculiere cultuur voor „vergelijkbare uitdagingen” met betrekking tot hun dagelijkse geloofsbeleving. „Ze kampen met twijfel en onzekerheid vanwege de confrontatie met studiegenoten of collega’s die niet of anders geloven. Daarnaast worstelen ze met verleidingen vanuit de moderne media en de populaire cultuur en hebben ze moeite om het gebed in te passen in hun drukke dagelijkse leven.”

De seculiere cultuur is niet alleen een bedreiging, maar geeft ook een impuls aan het „geloofsleven” van jongeren, bleek uit Beekers’ onderzoek. „De druk vanuit de samenleving stimuleert hen om actief aan hun eigen vroomheid te blijven werken. Ook blijkt het gehaaste leven de rustgevende waarde van het gebed te verhogen.”

Beekers hoopt dat de samenleving op een andere manier naar moslims gaat kijken. „Het zou mooi zijn als dit onderzoek vooroordelen en stereotypen over hen wegneemt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer