Binnenland

Rotterdam laat tunnels Randstadrail boren

De aannemerscombinatie Saturn gaat de twee tunnelbuizen voor Randstadrail in Rotterdam boren voor een bedrag van 177,8 miljoen euro. Dat maakte het projectbureau Randstadrail in de nacht van dinsdag op woensdag bekend.

ANP
26 February 2004 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 00:59

Het tunneltracé bestaat uit een bijna 3 kilometer lange tunnel. Het project omvat de boortunnel, inclusief de toeritten en de aansluiting op het bestaande metrostation CS. De boortunnel bestaat uit twee enkelsporige tunnels met elk een diameter van 6,5 meter. Begin 2005 begint de tunnelboormachine met de werkzaamheden.

Lightrail is een tussenvorm van tram, trein en metro en kan zowel op het treinspoor als op metro- of tramspoor rijden. Doordat de voertuigen lichter zijn dan de huidige treinen, trams en metro’s kunnen ze sneller optrekken en dus sneller trajecten afleggen. Er wordt ook tijdwinst geboekt doordat de stops bij de haltes korter duren.

Twee lightrailverbindingen en een hoogwaardige busverbinding zorgen er vanaf 2006 voor dat de steden Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer en de tussenliggende Vinex-locaties en bedrijventerreinen beter bereikbaar worden. De kosten bedragen 900 miljoen euro.

De nieuwe spoortunnel is een van de opvallendste elementen van het project. Vlak bij het Sint-Franciscus Gasthuis in Rotterdam-Noord verdwijnt het spoor onder de grond en sluit bij het Centraal Station aan op metro, tram en trein. Het tracé heeft twee ondergrondse stations en verbindt de Hofpleinlijn (bij het Sint-Franciscus Gasthuis) met de Erasmuslijn (bij Centraal Station).

De gemeente Rotterdam heeft bij de bouw van de spoortunnels de voorkeur gegeven aan de combinatie Saturn omdat zij de laagste bieder is die ook aan de gestelde ervaringseisen kan voldoen. In Saturn werkt de Nederlandse aannemer Dura Vermeer samen met de Duitse aannemers Walter Bau AG/Dywidag en Ed. Züblin AG.

De gemeente Rotterdam heeft een project van een dergelijke omvang nog niet eerder in één keer gegund. Twee andere groepen aannemers hebben bezwaren gemaakt tegen de keuze van Rotterdam voor Saturn. Ze begonnen juridische procedures, maar die zijn inmiddels stopgezet.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer