Economie

Meer klagende reizigers kunnen naar commissie

DEN HAAG (ANP). Je bent op vakantie geweest en hebt een klacht over je reisorganisatie, maar die organisatie is niet aangesloten bij brancheclub ANVR. Met ingang van volgende maand is het dan voor het eerst ook mogelijk om naar een speciale geschillencommissie te stappen.

25 June 2015 15:23Gewijzigd op 15 November 2020 19:58

Tot nu toe konden boze consumenten in zo’n geval alleen een gang naar de rechter maken. Maar vanwege nieuwe Europese richtlijnen roept de Stichting Geschillencommissies Consumenten voor dit soort onenigheid en soortgelijke problemen met bijvoorbeeld een winkel of klusbedrijf, een speciale ‘vangnetcommissie’ in het leven.

Brussel wil dat iedere consument voortaan bij een onafhankelijk klachtenorgaan terecht kan, legt een woordvoerster van de ANVR uit. De nieuwe commissie is volgens haar wel een stuk duurder voor ondernemers. Een organisatie die geen lid van de ANVR is en voor de commissie wordt gedaagd, is bijna evenveel kwijt als de jaarcontributie voor de brancheclub.

De laatste jaren komt het steeds minder voor dat reizigers hun klacht voorleggen aan een geschillencommissie. Dit komt omdat de reisbranche steeds professioneler is geworden, stelt de ANVR.

Voor klachten over reisorganisaties die wel bij de reiskoepel zijn aangesloten, bestaat al meer dan dertig jaar een geschillencommissie Reizen. Bij de start ervan in 1979 behandelde de commissie nog bijna 2500 geschillen. Tegenwoordig zijn dat er minder dan vijfhonderd per jaar.

Reizigers met een klacht wordt overigens geadviseerd om die op hun bestemming al aan hun touroperator kenbaar te maken. Als de klacht dan niet gelijk naar bevrediging wordt opgelost, kan je in Nederland bij de reisorganisatie je beklag doen en, als partijen er dan nog niet uitkomen, naar de geschillencommissie stappen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer