„Starter niet bezig met pensioen”
AMSTERDAM (ANP). Meer dan de helft (51 procent) van de jongeren op de arbeidsmarkt denkt niet na over het eigen pensioen, blijkt uit onderzoek naar financieel bewustzijn onder starters op de arbeidsmarkt. Jonge werknemers in de pensioensector lanceren daarom de campagne Pensioen Aan, om samen met werkgevers het bewustzijn over pensioenen onder starters te vergroten. Het initiatief wordt ondersteund door pensioenuitvoerders APG, PGGM, MN en Syntrus Achmea.
Eén dag in de week werkt de Nederlander voor zijn of haar pensioen. Maar starters zijn zich onvoldoende bewust van die investering in hun oudedagsvoorziening. De vraag bij welk pensioenfonds ze zijn aangesloten, of ze eventueel een partnerpensioen hebben, wat de gevolgen van trouwen, van baan veranderen en andere grote stappen in het leven voor pensioen kunnen zijn, weten de meeste starters niet te beantwoorden, blijkt uit het onderzoek door Motivaction.
„We willen onze leeftijdgenoten wakker schudden”, zegt Karlein Bijlsma, werkzaam bij PGGM en één van de initiatiefnemers van de campagne. „Pensioen is nu nog te veel een ver-van-je-bed-show. Veel jongeren weten niet hoe belangrijke gebeurtenissen in hun leven van invloed kunnen zijn op hun pensioen, en wat je zelf kunt doen om je pensioenopbouw te optimaliseren.”
De campagne spreekt jongeren aan op het moment dat zij gaan werken, dan gaat immers ook het pensioen ‘aan’. Zo zijn op de website www.pensioenaan.nl jonge medewerkers te zien die de belangrijkste zaken over pensioen eenvoudig uitleggen in filmpjes en een Pensioen ABC.