Kerk & religie

Luthers theologie medicijn voor Canada

GRONINGEN. Waarom is Luthers theologie zo belangrijk voor de Canadese provincie Québec? „Omdat”, zeggen dr. Meine Veldman en ds. Jeffrey Laurin, „het rooms-katholieke levensklimaat te vergelijken is met de sfeer waartegen Luther zich verzette.”

Van een medewerker
23 June 2015 10:16Gewijzigd op 15 November 2020 19:54
Ds. Laurin (l.) en ds. Veldman.                                   beeld RD
Ds. Laurin (l.) en ds. Veldman. beeld RD

Dr. Veldman en ds. Laurin uit Québec (Canada) spraken maandagavond op het Gronings Theologisch Studentendispuut Bonifacius over hun werk in Canada. Dr. Veldman doceert systematische theologie aan de Faculté Théologie Évangélique van Montréal in Québec.

Veldman gaf een lezing over Luthers theologie van het kruis en de betekenis daarvan voor de context van Québec. Veldman onderstreept het belang van de zogenoemde ”Heidelberger stellingen”. In deze stellingen, door Luther als ”paradoxen” aangeduid, nam de reformator uit Wittenberg afscheid van de rooms-katholieke opvatting over het doen van goede werken door zijn ”theologie van het kruis” centraal te stellen.

Tegen het gevoel

Met een beroep op toonaangevende kerkhistorici zoals de Straatsburgse kerkhistoricus Marc Lienhard, verdedigde dr. Veldman het belang van deze Heidelberger stellingen uit 1518.

Dr. Veldman vertelde dat hij Luthers theologie van het kruis in zijn colleges in Montréal behandelt en welke uitwerking dat heeft op de studenten. „Voor de studenten is het niet alleen een theologiebeoefening, maar zij kruipen als het ware door de kruistheologie heen, zodat zij net als Luther op existentiële wijze aan de voet van het kruis komen.”

De kruistheologie gaat dwars tegen alle gevoelens in, aldus Veldman. „De inwoners van Québec denken vanuit hun rooms-katholieke achtergrond dat alleen goedbedoelende, goeddoende en allerliefste mensen voor God acceptabel kunnen zijn.”

Genade

Met zijn onderwijs over Luthers theologie van het kruis wil de Canadese theoloog tegen alle gevestigde opvattingen in duidelijk maken dat een mens Gods genade alleen aan de voet van het kruis beleeft. „Pas als men door de werking van Gods wet tot de erkenning komt dat er geen goeds in de mens woont, komt er zicht op Gods genade.”

Luthers theologie van het kruis is de juiste remedie voor mensen die denken dat Gods liefde wordt opgewekt doordat Hij iets goeds en liefelijks ziet, zo meen dr. Veldman.

De theologie van het kruis staat daar diametraal tegenover. Daarom heeft volgens dr. Veldman het onderwijs over Luthers theologie zo’n heilzame uitwerking in Québec.

Knusse gemeenten

Ds. Laurin is predikant in Canada en stichtte enkele christelijke gemeenten onder de naam ”La Bible parle”. Ds. Laurin stelt dat de mensen in Québec de voorkeur geven aan een prediking die oproept tot goede daden. Wil de genade Gods echt schitteren, dan moet volgens ds. Laurin in de preek alle menselijke eigengerechtigheid worden afgebroken. De predikant breekt in zijn preken en pastoraat dan ook bewust alle menselijk heiligheidspogingen af, om plaats voor genade te maken.

Ds. Laurin kan zich niet voorstellen dat de radicaliteit van genade wordt beleefd in ‘knusse’ gemeenten, zo zei hij gisteren. Als verschillende rassen en etnische groepen niet in een gemeente samenkomen, is dat voor hem een bewijs dat de genade ontbreekt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer