Heineken voorziet lagere resultaten
Bierbrouwer Heineken wordt in het lopende jaar geplaagd door wisselkoersverschillen. De lagere koers van de dollar, de Nigeriaanse niara, de Poolse zloty, de roebel en de Singaporese dollar zal de nettowinst en de omzet over 2004 drukken, aldus Heineken woensdag bij de presentatie van de jaarcijfers.
Heineken heeft een deel van de dollarinkomsten voor het komende jaar afgedekt. Toch verwacht het bierconcern dat het nadelige effect op de nettowinst alleen al dit jaar 84 miljoen euro is. Het bedrijfsresultaat zal naar verwachting 129 miljoen euro lager uitvallen.
Door het afdekkingsbeleid van het bedrijf werken dollarkoersverschillen vertraagd door op de resultaten, wat ook volgend jaar nog te merken is. „Maar dat is geen goede weergave van onze onderliggende prestaties”, bezweert financieel directeur R. Hooft Graafland. „Onze basis is goed. We zullen dit jaar op eigen kracht verder groeien.”
Zo zag Heineken vorig jaar bijvoorbeeld in Afrika de omzet klimmen met 7 procent en het aantal hectoliters met zelfs 20 procent (12,7 miljoen). Maar door de lagere koers van de niara zakte het bedrijfsresultaat met 20 procent.
Desondanks is Heineken erg tevreden over het voorgaande jaar. „Ik kijk met vreugde terug”, aldus bestuursvoorzitter A. Ruys. „Ondanks de oorlog in Irak, SARS en de moeilijke economische omstandigheden hebben we goede resultaten laten zien.”
De omzet klom met 9 procent tot 9,255 miljard euro. Die groei kwam vooral tot stand door de aankoop van het Oostenrijkse bedrijf BBAG, eerder dit jaar voor ongeveer 1,9 miljard euro. De nettowinst groeide licht van 795 miljoen tot 798 miljoen euro. Daarentegen daalde het bedrijfsresultaat, met 4,7 procent tot 1,222 miljard euro.
In West-Europa verging het Heineken goed. „Het is een goede markt waar we een hoge winst halen”, zei Ruys. „We staan dicht op de consumenten.” In Nederland is het concern bezig met een reorganisatie. Inmiddels is het personeelsbestand met meer dan vierhonderd mensen afgenomen. Ook de prijzenslag laat Heineken niet onberoerd. „Het is moeilijker om promoties te houden”, aldus Ruys. „Ik hou niet van een handelsoorlog. Ik hoop dat het in de loop van dit jaar terugkomt op meer normale niveaus.”
In Centraal- en Oost-Europa steeg de omzet met 28 procent tot 1,1 miljard, vooral door de aankoop van BBAG. In de meeste markten zijn de prijzen laag. Heineken hoopt dat door de verbetering van de koopkracht de consumptie van merkbier toeneemt. „We zijn bezig met de introductie van het Heinekenmerk.”
In Noord- en Latijns-Amerika presteerde Heineken naar eigen zeggen „sterk”. De markt in de Verenigde Staten was het afgelopen jaar stabiel. Dit ondanks nadelige invloeden zoals het minder goede weer, de oorlog in Irak en het rookverbod in de horeca. In Midden-en Zuid-Amerika ging het goed. Heineken kocht in de afgelopen periode belangen in brouwerijen. Hierdoor startte het concern met bierverkoop in Chili en Argentinië.
In Azië daalde door wisselkoersverschillen de omzet met 4 procent tot 467 miljoen euro, maar het volume en de winst namen toe. Dat had mede te maken met het aanboren van nieuwe markten. Zo is Heineken actief in China. Het afgelopen jaar sloot de brouwer samenwerkingsverbanden, waardoor Heineken nu ook lokaal in China bier kan brouwen.