Wat er verandert in onze autobelastingen
DEN HAAG (ANP). De autobelastingen gaan op de schop. Het systeem dat gaat gelden van 2017 tot 2020 ziet er een stuk anders uit dan het huidige. Een overzicht:
De motorrijtuigenbelasting (mrb) voor personenenauto’s daalt iets, met gemiddeld 2 procent. Tegelijk gaan eigenaren van oude, vervuilende diesels en dieselbestelauto’s meer betalen.
Zuinige personenauto’s in het kleine en middensegment gaan minder belasting betalen.
Het algemene bijtellingspercentage voor leaserijders gaat van 25 naar 22. Het laagste tarief is 4 procent. Alle categorieën daartussenin verdwijnen.
De belasting die je betaalt bij het kopen van een nieuwe auto of motor (bpm) gaat geleidelijk omlaag met gemiddeld 12 procent in 2020.
Auto’s die geen schadelijke stoffen uitstoten houden hun belastingvoordelen. Die auto’s houden een bijtelling van 4 procent en kennen geen mrb of bpm.
De fiscale voordeeltjes voor plug-in hybrides worden verminderd. Hybrides worden zowel in de bijtelling als voor de mrb en de bpm meer en meer als gewone auto’s behandeld.
Reguliere auto’s - vooral zuinige - worden bij het kopen minder belast, krijgen een lager bijtellingstarief en worden in de mrb iets goedkoper.
Dit totaalpakket levert de schatkist geen extra inkomsten op, maar het kost ook niks.