Papa mag zich verheugen op duurder cadeau
AMERSFOORT (ANP). De bestedingen voor Vaderdag lijken dit jaar weer aan te trekken. Ruim een maand geleden bleek al dat er voor moeders in Nederland een groter budget voor cadeaus beschikbaar was dan vorig jaar, de vooruitzichten voor vaders lijken nog positiever. Dit blijkt uit een onderzoek van Q&A Research & Consultancy.
Vaderdag is de afgelopen jaren hard getroffen door de economische crisis in Nederland, nog harder dan Moederdag. Voor het eerst in een aantal jaren lijkt het er nu echter op dat de bestedingen aan cadeaus voor Vaderdag zullen toenemen. „Een vrij forse toename met meer dan 5 procent, alsof de Nederlanders vinden dat ze iets goed te maken hebben voor de bezuiniging op Vaderdag in de afgelopen jaren.”
Alcoholische dranken zijn een zeer gewild cadeautje, blijkt uit het onderzoek onder 1500 consumenten. Gelukkig voor de vaders is dit ook het cadeautje dat het meest gegeven zal worden (24 procent). Boeken (14 procent), lekkernijen (14 procent) en cadeautjes voor in de tuin (13 procent) volgen op gepaste afstand.
Het gemiddelde budget van degenen die iets kopen ligt tussen de 30 en 35 euro. Meer dan de helft van de cadeaus wordt overigens pas in het weekend van Vaderdag (19-21 juni) gekocht.
De meeste klassieke cadeaus, zoals gereedschap of een boek, zijn dit jaar bovendien goedkoper dan vorig jaar, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit in tegenstelling tot de algemene prijsstijging van consumentengoederen en -diensten van 1,1 procent in dezelfde periode.
Kampeer- en sportuitrusting zoals een barbecue of een tent stegen juist met 3,4 procent in prijs. Een traditioneel cadeau als een schoonheidsartikel (bijvoorbeeld aftershave of deodorant) werd 1,2 procent duurder, nauwelijks meer dan de algemene prijsstijging.
Gereedschap daalde het hardst in prijs, maar ook wie pa een bierpakket wil geven komt dit jaar 3,3 procent goedkoper uit dan de vorige Vaderdag.