Winstgroei voor fietsfabrikant Accell
Fietsfabrikant Accell heeft over 2003 een nettowinst geboekt van 9,2 miljoen euro. Het concern met merken als Batavus, Koga-Miyata, Loekie en Sparta realiseerde daarmee een stijging van 35 procent vergeleken met 2002. Accell verwacht volgend jaar in een stabiele markt een verdere winstgroei.
Bestuursvoorzitter René Takens toonde zich woensdagmorgen tevreden met de cijfers. „Door een duidelijke merkenstrategie en vernieuwingen die aansluiten bij de wensen van de klant hebben wij voor het vierde opeenvolgende jaar een mooie winstgroei laten zien.”
De omzet nam met 12 procent toe tot 289,6 miljoen euro. Een belangrijke impuls voor deze groei vormde de mooie zomer van 2003, waardoor veel mensen de dealers van Accell bezochten. De consument bleef daarbij kiezen voor duurdere fietsen, wat de merkenfabrikant in de kaart speelde.
Verder zorgde het in augustus overgenomen Tunturi uit Finland voor een bijdrage aan de omzetgroei. De Finse dochter verkoopt naast fietsen ook accessoires en fitnessapparatuur. Zonder deze overname komt de omzetstijging uit op 6 procent. Accell is in omzet de tweede fietsgroep van Europa.
De waardedalingen van dollar en yen vergrootten het afgelopen jaar de marges van de fietsfabrikant. De productievestigingen van Accell in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Hongarije en Finland halen veel onderdelen uit dollar- en yenlanden. Door de gunstige wisselkoers daalde de kostprijs van fietsen. Bij een gelijkblijvende of stijgende verkoopprijs stijgt hierdoor de winst op een verkocht rijwiel.
Op de stabiele Nederlandse fietsenmarkt heeft Accell in het afgelopen jaar geprobeerd zijn marktpositie te versterken. Een nieuw product in deze strijd is de Sparta ION, een elektrisch aangedreven fiets. In Duitsland kampt het concern met meer tegenwind. De matige economische omstandigheden drukken de afzet van nieuwe fietsen. Met de overname van Tunturi is Finland een belangrijke markt geworden. „Onze Finse dochter zorgt voor een betere omzetspreiding in Europa.”
Voor 2004 verwacht Accell weinig verandering in haar markten. „De economische groei zal niet groot zijn. De voorverkopen voor 2004 verlopen echter volgens verwachting. De in oktober gepresenteerde nieuwe collecties worden goed ontvangen. We verwachten daarom volgend jaar een verdere toename van omzet en winst te laten zien.”
Ondanks de stabiele markt groeit het aantal fietskilometers, aldus Accell. „Fit zijn en blijven, dat vinden mensen belangrijk. Het streven naar een gezonde levensstijl zorgt voor een toename van het fietsgebruik, zowel zakelijk als recreatief. Wij willen hierop inspelen door nadruk te leggen op onze kwaliteitsfietsen.” Dit jaar zal vooral in het teken staan van het honderdjarig bestaan van het merk Batavus.
Om verder te groeien sluit Accell, met het hoofdkantoor in Heerenveen, verdere acquisities niet uit. „Wij zullen actief op zoek blijven naar kandidaten die passen binnen ons profiel en aansluiten bij de huidige merken.”
Een voorbeeld van deze strategie is de begin februari bekendgemaakte overname van Junker uit Veenendaal. De handelsonderneming in onderdelen en accessoires moet samen met het Duitse Bikeparts synergievoordelen opleveren voor het concern.