PVV’er Bosma: Nieuwe apartheid in Zuid-Afrika
„Het lot van de Afrikaners lijkt de voorloper van onze toekomst: het land opbouwen, massaal nieuwkomers binnenlaten en vervolgens zelf tot machteloze minderheid gereduceerd worden.”
Zo vat PVV-Kamerlid Bosma de boodschap van zijn nieuwste boek, ”Minderheid in eigen land”, samen in de epiloog. Bosma maakt de balans op van 21 jaar ANC-overheersing in Zuid-Afrika. Ook kijkt de PVV’er kritisch naar de linkse antiapartheidsstrijders in óns land. Tot slot trekt hij lijnen door naar Nederland, dat te maken heeft met „massa-immigratie van moslims.”
Het boek leest als een trein. Bosma weet hoe hij mensen een verhaal in moet trekken; de politicoloog en socioloog startte zijn carrière ooit als journalist. Dat is merkbaar. Ondertussen is hij opgeklommen tot PVV-Kamerlid.
Dat hij een hekel heeft aan linkse politici spat van vele pagina’s af; zelfs van de cover. Daarop staat de oud-burgemeester van Amsterdam, de PvdA’er Van Thijn, die met gebalde vuist het ANC-volkslied zingt. Gezien de conclusies uit het boek is dat niet bedoeld als compliment.
Waar komt die afkeer van linkse politici vandaan?
„De keuzes die linkse partijen ten aanzien van Zuid-Afrika maakten, leken op korte termijn wel aardig, maar ze pakken nu desastreus uit voor het land. Terwijl Van Thijn daar stond te zingen, waren er martelkampen van het ANC, verdwenen er mensen door toedoen van deze terreurgroep, waren ze bezig met genocide en wilden ze de antiapartheidsbeweging Inkatha uitroeien. Mede dankzij deze linkse politici is er nu een regiem aan de macht dat Zuid-Afrika de afgrond in stort.”
U bent heel kritisch over het ANC. Maar veel minder over zijn belangrijkste voorman ooit, Mandela. Hoe beoordeelt u hem?
„Dat klopt. Mandela had ook niet zo’n grote invloed op het ANC als gedacht. Hij zat een kwarteeuw gevangen op Robbeneiland. Van 1994 tot 1998 was hij president, maar had toen geen enkele macht. Ik denk dat Mandela wel deugde, hij was oprecht en stond het non-raciale voor. Maar het ANC deugt niet. Als de huidige president, Jacob Zuma, meezingt met het liedje: „Skiet de boer”, dan weet je genoeg.”
Wat vindt u van apartheid zoals die tot 1994 gestalte kreeg?
„Die deugde van geen kant en was immoreel.”
U constateert 21 jaar na de omwenteling in Zuid-Afrika een nieuwe apartheid. Wat is de diepste oorzaak daarvan?
„Op dit moment zijn er in Zuid-Afrika meer apartheidswetten dan voor 1994. Er zit bij het ANC veel wraak en racisme. Genocide staart de Afrikaners in het gezicht. Het geweld zit in het DNA van het ANC. Ze kijken de andere kant op als de Afrikaner boeren uit de achterban van jullie krant worden vermoord.”
Is er niet veel meer protest nodig tegen de moorden die dagelijks plaatsvinden?
„Ik zie een klein lichtpuntje. Het valt mij op dat na de verschijning van mijn boek, vorige week, niemand het opneemt voor het ANC. Dat is winst. Ik hoop dat dit boek het nodige gaat losmaken.”
Het zwarte ANC heeft meer moorden op zijn geweten dan de blanke apartheidsregeringen schrijft u in het boek. Kunt u dat onderbouwen?
„Alleen al door de vuile oorlog die het ANC voor de omwenteling in 1994 tegen de grootste antiapartheidsbeweging, Inkatha, voerde, zijn 20.000 mensen om het leven gekomen. De waarheidscommissie, die na de omwenteling onderzoek deed, concludeerde dat de apartheid tussen blank en zwart tussen de 300 en 1700 mensen het leven heeft gekost. Verder zijn er sinds 1994 ook tienduizenden mensen vermoord, waaronder vele honderden boeren.”
Is de vergelijking met Nederland niet wat ver gezocht? Op termijn zal niet meer dan 10 procent van de bevolking bestaan uit niet-westerse allochtonen, zo zegt de regering steeds.
„Ik heb het over moslims. Als de regering allochtonen telt, rekent ze alleen de eerste en tweede generatie mee. De derde en vierde generatie niet meer, terwijl zich daaronder wel veel moslims bevinden. In 2005 telde Nederland zo’n miljoen moslims. Veel grote steden hebben al niet-westerse meerderheden. Bij ongewijzigd beleid hebben we misschien voor het eind van deze eeuw al een islamitische meerderheid in ons land. Het zou kunnen zijn dat deze groep gaat seculariseren, maar de derde generatie Marokkanen heeft exact dezelfde opvattingen als de eerste generatie. Velen van hen bezoeken moskeeën, haten Joden en hebben voorliefde voor de sharia. Ik zie de secularisatie daar niet gebeuren. Moslims blijven moslims. Op meerdere Amsterdamse scholen mag niet gesproken worden over de Holocaust, of zelfs niet over de boerderij omdat het dan gaat over varkens. Ik las laatst dat iemand die Auschwitz overleefde, niet meer naar zwarte scholen wil omdat ze daar roepen: Ze hadden nog meer Joden moeten vermoorden. Dat is de samenleving die ons te wachten staat.”
Is dat wel te doen, zo’n boek van ruim 500 pagina’s schrijven naast het Kamerlidmaatschap?
„Toen ik het boek vorige week zag, dacht ik: het is dikker geworden dan ik vreesde. Ik heb er een jaar of vier, vijf aan gewerkt. Dat gebeurde in verloren uurtjes naast het Kamerwerk, maar ook in recesperiodes. Ik deed veel archiefonderzoek en ben ook verschillende keren naar het land zelf geweest.”
Prometheus wilde het boek niet uitgeven. Waarom niet?
„Mijn eerste boek was daar uitgegeven, maar de uitgever wilde nu niet meewerken omdat andere scribenten dreigden hun medewerking met Prometheus op te zeggen. Het is pijnlijk dat het zo moest gaan. Ik snap de stap van de uitgever wel; die denkt aan zijn boterham, maar kennelijk zijn veel progressieve auteurs nogal intolerant.”
In het begin van het boek spreekt u ergens over „de Schepper.” Bent u gelovig?
„Ik kan mij niet tot enig geloof zetten. Ik ben me wel bewust van de grote scheppende kracht van het christendom. Als we dat niet hadden gehad, zag het Westen er een stuk minder prettig uit. Ik behoor niet tot de Pechtolds van D66 die het christendom bestrijden met een eng fanatisme. Het zou kunnen dat er achter deze werkelijkheid een grote Architect of iets hogers zit. Ik weet het niet.”
Mede naar aanleiding van ”Minderheid in eigen land. Hoe progressieve strijd ontaardt in genocide en ANC-apartheid” door Martin Bosma, uitg. Bibliotheca Africana Formicae, Amsterdam, 2015; ISBN 9789085912026; 520 blz.; € 19,95.