„Schooltoets blijft rol spelen bij plaatsing leerlingen”
UTRECHT. Middelbare scholen laten de resultaten van de eindtoets in het basisonderwijs meewegen bij het aannemen van nieuwe leerlingen, terwijl dat niet meer mag.
Dat stelde de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) vrijdag op grond van een peiling die ze heeft gehouden. Daaruit blijkt dat er vaak sprake is van een plaatsing onder voorbehoud van de eindtoetsresultaten. Dit is veelal onderdeel van regionale afspraken met het voortgezet onderwijs. „Het is kwalijk dat er allerlei additionele afspraken zijn gemaakt die niet binnen het wettelijke kader van de schooladvisering passen”, stelde AVS-voorzitter Van Haren vrijdag.
Dit jaar was de eindtoets voor het eerst verplicht. Het toetsmoment verschoof van februari naar april en daardoor is het advies van de school leidend voor de plaatsing van de leerling in het voortgezet onderwijs. De toetsscore mag namelijk alleen nog worden gebruikt om kinderen die onverwachts betere resultaten behalen, op een hoger schooltype te plaatsen dan in het advies stond.
Bijna driekwart van de scholen geeft echter aan dat er in de regio afspraken zijn over de werkwijze rond de schoolverwijzing. In veel gevallen geven de vo-scholen aan leerlingen voorlopig te plaatsen. Pas na ontvangst van de eindtoetsgegevens wordt dan overgegaan tot definitieve plaatsing.
In de peiling die AVS onder schoolleiders hield, is vooral gesproken over de Cito-eindtoets, maar ook scholen die de IEP- of Route 8-toets hebben afgenomen reageerden. AVS noemt het opmerkelijk dat de IEP in een significant aantal gevallen hoger scoort dan het schooladvies.